Danske Maersk tatt på fersken i uforsvarlig skipsopphugging på asiatiske strender

beaching4 Beaching Credit: NGO Shipbreaking Platform

Selskapets investorer likte dårlig avsløringene i dansk media som viste et Maersk-skip til opphugging på en strand i Bangladesh, der arbeidere klatret opp på skroget ved hjelp av primitive taustiger.

Nå har selskapet lovet investorene sine at de skal slutte å selge skipene til tredjeparter, og heretter selv vil håndtere ulønnsomme skip, i følge E24.

Sigurd Enge, Bellonas shipping-rådgiver, er glad for investorenes reaksjoner: – Penger er et språk disse rederiene forstår, så vi håper og tror at dette vil ha en betydning og at Maersk og andre nordiske nå slutter med dette, sier han.

Her hjemme stemte KLP nylig imot gjenvalg av John Fredriksen og resten av Golden Ocean-styret, etter at de hugget opp skip på asiatiske strender i fjor. – Det er tøft gjort å stemme imot John Fredriksen. Det gir et signal også til andre om at den gamle, skitne måten å gjøre ting på ikke er akseptert lenger, sier Enge.

– Dette viser at de etiske policyene er i ferd med å modnes i i finansbransjen. Nå må også nordiske rederier komme etter. Å hugge skip på strender, med arbeidsmetoder fra forrige århundre, er ikke gangbart i 2016, fortsetter Enge.

Et av verdens farligste yrker

Mange skipsrederier sender gamle skip til opphugging på strender i India, Bangladesh og Pakistan, fordi de her kan hugge opp skip på størrelser med tre fotballbaner. Men dette har ofte store konsekvenser for miljøet og arbeiderne lever svært farlig: Mangel på arbeidskontrakter og stor eksponering for giftige stoffer er blant forholdene danske medier har avdekket.

Bellona har jobbet med å sette fokus på dette i en årrekke, sammen med den internasjonale paraplyorganisasjonen NGO Shipbreaking Platform.

I følge Reuters blir over 1000 skip hugget opp årlig, 70 % av disse i sørøst-Asia, sier NGO Shipbreaking Platform. Her blir de altså håndtert av lokale arbeidere med det som av den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) regnes som et av verdens farligste yrker.

Maersk forsvarte seg etter avsløringene med å hevde at deres tilstedeværelse i områdene bidro til å bedre forholdene for arbeiderne.

Les mer om saken på våre internasjonale sider og hos NGO Shipbreaking Platform.

Maya Vedeld

maya@bellona.no