Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. januar, 2000
Skrevet av: Cato Buch
Nyheter
Modellen Xpress Shuttel har kjøpt er Electric Powered Interurban Commuter (EPIC) minivans. Foreløpig er 10 biler satt i drift, men Xpress Shuttle planlegger å kjøpe inn ytterligere 40 biler av samme merke.
EPIC er en femseters elbil som har en toppfart på ca. 130 km/t, og en rekkevidde på 14 mil. Xpress Shuttle vil bruke hurtigladere, slik at bilene lades opp på ca. 30 minutter. Dette betyr at bilene nærmest kan gå kontinuerlig.
–Med dette prosjektet vil flere hundre tusen personer oppleve elbil teknologi, og DaimlerChyrsler vil få verdifull kunnskap om bilenes prestasjoner ved langvarig bruk med høy intensitet, sier Susan M. Cischke i en pressemelding fra DaimlerChrysler. Basert på foreløpige beregninger vil elbilene frakte over 500.000 passasjerer årlig, noe som er mer enn noen annen sammenlignbare prosjekter. Hver bil vil gå 160.000 km hvert år.
Xpress Shuttle leaser bilene fra DaimlerChrysler for $450 per måned.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...