Har gruveselskaper fått Støre i bånn?
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Nyheter
Publiseringsdato: 1. desember, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
San Franscisco Bay området har for fjerde gang ikke klart å holde tidsfristen for å oppfylle nasjonale luftkvalitetsstandarer, ifølge Environment News Service. Dette er nå ferd med å føre til rettssak i USA.
Grunnen til at dette er en interessant nyhet for Norge, er at California leder an i virkemiddelbruk for å få nullutslippbiler på veiene. De såkalte Californiakravene setter krav til at det i 2003 skal selges 4% nullutslippsbiler.
Kravene kom i 1990 som en konsekvens av at føderale luftkvalitetskriterier skulle oppnås. At kravene fortsatt ikke er nådd, vil legge press på at Californiakravene ikke skal slakkes slik det er gjort før.
Californiakravene har vært og er, sterkt teknologidrivende. Bilsalget i California er ti ganger så stort som det norske, og er et marked som bilprodusentene ikke vil utestenge seg fra. I tillegg har fire andre stater i USA koblet seg opp mot kravene, blant annet New York.
Utviklingen av nullutslippbilen har gått fort på grunn av disse kravene, og en høy sannsynlighet for at kravene opprettholds på grunn av fortsatt dårlig luftkvalitet, har betydning for innfasing av forurensingsfrie biler også i Norge.
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...