Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. juni, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
20. mai rullet en Mercedes A-klasse stille ut fra San Francisco med kurs for Washington D.C. For første gang skulle noen krysse dette kontinentet i en brenselcellebil. Med 100 hestekrefter under panseret og en toppfart på 145 km/t, suste bilen av gårde østover.
Turen er 5 200 km lang og strekker seg over 15 dager. Turen går gjennom mange ulike naturlandskaper og krysser over fjellet i nesten 3 000 meters høyde. For å teste ut ulike kjørestiler og for å unngå prestisjetap ved en stopp, følges turen av et team på 15 mann fra Mercedes. I tillegg er et tysk TV-team med på reisen.
Brenselcellebilene kommer nærmere kommersialisering for hver dag som går. I løpet av neste år vil flere bilfabrikker sende ut de første småseriene. Disse første bilene vil være forbeholdt profesjonelle brukere. De fleste anslagene sier at bilene vil finnes i bilbutikkene en eller annen gang mellom 2008 og 2010.
Turen på tvers av USA er ikke den første PR-turen disse bilene har vært på. Tidligere har det vært kjørt offentlige 24-timers tester, og BMW er i gang med sin andre verdensturné. Til sammen har BMWs biler nå kjørt 170 000 km. Etterhvert vil vi kanskje få se billøp med disse bilene. Japanske myndigheter har nylig utfordret bilprodusentene på dette.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...