Nyheter

Oljesøl skaper ødeleggelser verden over

Wikimedia

Publiseringsdato: 22. august, 2006

Skrevet av: Ola Innset

Filippinske myndigheter ber om hjelp etter den største oljeulykken i landets historie. 150 km av Libanons kyst er sterkt forurenset etter israelske bombeangrep, og i Nigeria er miljøet den aller største taperen i oljeutvinningskonflikten.

– I den norske oljedebatten fremstilles petroleumsvirksomhet som omtrent ufarlig. Dette samsvarer ikke med de store miljøkatastrofene vi nå ser på Filippinene og i Libanon og Nigeria, sier Bellonas Kristin Jørgensen. – De fleste ulykker skjer i dag i utviklingsland, men det er viktig å ikke glemme at det stort sett er de samme vestlige aktørene som opererer på verdensbasis, og dermed også står for utslippene, minner hun om.

Alvorlige utslipp som følge av krig i Libanon og en ulykke på Filippinene, føyer seg inn i den endeløse rekken av ødeleggende oljeutslipp verden over. Og i skyggen av kidnappingsdramaet i Nigeria utvikler det seg en økologisk katastrofe som følge av lave miljøkrav fra den korrupte nigerianske regjeringen, og uansvarlig oppførsel fra de store oljeselskapene.
– Vi har ingen garanti for at ikke lignende katastrofer kan skje i våre nærområder, økt aktivitet vil alltid bety økt risiko for ulykker, sier Jørgensen til Bellona Web.

Filippinene
– Dette er en stor katastrofe, sier Geariy Barias, politimester i regionen Visayas, vest på Filippinene til nyhetsbyrået Reuters.- Naturreservatet er ødelagt, og turismen er sterkt berørt, kan han fortelle.
Den filippinske kystvakten sier det kan ta opp til to år å rense opp kysten etter at et tankskip med over 2 millioner liter olje ombord sank i forrige uke. Skipet gikk ned i Panay-golfen mellom øyene Panay og Guimaras, 460 kilometer sør for hovedstaden Manila. Utslippet er det største i landets historie og i tillegg til å ha forurenset et stort verneområde, truer det nå levebrødet til tusenvis av fiskere. Naturreservatet inneholder blant annet 144 forskjellige fiskesorter og 29 forskjellige koraller. Innbyggerne forsøker nå å samle opp oljesølet, som strekker seg ut over nesten 20 nautiske mil, med bildekk, bambus og andre hjemmesnekrede løsninger. Filippinenes regjering har bedt japanske og indonesiske myndigheter om utstyr og hjelp til å begrense spredningen av oljen, og til å stanse lekkasjen fra skipet, som nå ligger på 900 meters dyp. Hittil er 24 kvadratkilometer tilgriset av olje, og 1100 hektar mangroveskog er ødelagt, men så langt har bare 200 av skipets 2350 tonn bunkersolje lekket ut.

Libanon
– Våre kolleger i middelhavsområdet sier at dette kan bli den verste miljøkatastrofen i dette området noensinne, sier fagsjef i WWF, Andreas Tveteraas til Bellona Web
Som følge av de israelske bombetoktene mot Libanon er landets kyst fullstendig tilgriset med olje. Den massive oljeforurensingen skyldes bombingen av kraftverket Jiyeh. En 35.000 liters oljetank ble sprengt i lufta, og størrelsen på utslippet anslås å være mellom 10.000 og 35.000 tonn.

bodytextimage_Kristin_Jorgensen-til-web.jpg Photo: Kristin Jørgensen

– Overalt i Niger-deltaet er det store tårn med brennende gass, sier Sigurd Jorde fra Fellesrådet i Afrika, som også var med til Nigeria i oktober. Flaringen fører til at det hvert år slippes ut 43 millioner tonn CO2 i atmosfæren. De lokale konsekvensene er sur nedbør som til og med ødelegger takene på biler, surheten skyldes store utslipp av svovel og NOx fra flaringen.
– Selskapene betaler den lille erstatningssummen, men de rydder jo ikke opp, så det ser ikke pent ut der, sier Jorde til Bellona Web.
– Det er tillatt å flare, men man betale en avgift til den nigerianske stat. Den avgiften er ekstremt lav, sammenlignet med norsk CO2-avgift er det ingenting, avslutter Mekonnen Germiso i FiVH.