En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. desember, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
En tredel kjører helt uten last
Statistikk viser at tomkøringsandelen (antall kilometer kjørt helt uten last dividert med antall kilometer kjørt i alt) for norske godskjøretøy sett under ett, har ligget mellom 35-40% de senere årene. En del av dette er imidlertid små varebiler som er kjøpt inn til persontransport på grunn av gunstige skatteregler. Holder vi alle biler med nyttelast mellom 1 og 3,9 tonn og som går i egentransport utenfor, får vi en tomkjøringsprosent på 29% (TØI, 1998).
Videre er det mange biler som ikke har unyttet lastekapasiteten fullt ut. Undersøkelser i Oslo viser at 2/3 av godsbilenes lastekapasitet er ledig (TØI, 2000). Det er uvisst om kilden regner med varebiler i egentransport.
IT gir muligheter
Ved hjelp av IT har man i dag mye større mulighet for å samordne transport enn tidligere. Tollpost Globe var med i et EU prosjekt der man prøve ut avansert informasjonsteknologi. De har beregnet at de reduserte utkjørt distanse med 25% (TØI, 2000).
Nå er det opprettet et nytt nettsted som også vil gi små transporttører mulighet til effektivisere sin kjøring. Nettstedet er en database der transportører legger ut ledig kapasitet som kundene deretter kan søke i. Det er også muligheter for næringslivet å legge ut oppdrag, og for transportører å avtale samlasting. I tillegg finnes en rekke nyttige tilleggsfunksjoner.
Konseptet bygger på ideer som er velkjente i bransjen, men ved bruk av ny teknologi som gjør det mulig og utvikle disse konseptene utenom tradisjonelle kanaler. Bruk av Internett gjør at man kan nå ut til langt flere aktører, i realtime, og dermed spare tid og ressurser for seg selv og sine kunder. Systemet skal utvikles til også å kunne benytte mobilt internett.
Nettstedet er i følge Øystein Warren i Transportnett, allerede i full bruk 8 måneder etter åpningen. 22.000 biler skal være i registeret.
Økt effektivitet og reduserte utslipp
Nettstedet er et eksempel på at fortjeneste og miljø kan gå hånd i hånd. I og med at transporten vil foregå mer effektivt, vil utslippene reduseres i tillegg til at man reduserer presset på veikapasisteten. Dersom veikapasiteten overstiges, utløses ofte nye veiutbygginger med tilhørende naturødeleggelser.
SFT regner med et realistisk potensiale på 276 kilotonn CO2 reduksjon i 2010 (SFT, 2000) som følge av mer effektiv utnyttelse av lastebilene gjennom IT-bruk. Dette utgjør en reduksjon av CO2 utslippene fra veitrafikk på 3%, og en reduksjon av CO2 utslippene fra transportsektoren med 1,8%.
Siden drivstofforbruket avtar, reduseres også utslippene av NOx. SFT antar at utslippet reduseres med 1688 tonn i 2010 (SFT, 1999). Dette tilsvarer 9% av lastebilenes utslipp og ca 6% av veitrafikkens totale NOx utslipp.
Ideen om å spleise selger og kjøper av transporttjensester ved hjelp av internett, er i og for seg ikke noen ny ide. I flere år har det eksistert nettsteder der privatpersoner kan finne noen å kjøre sammen med. Markedsføringen av ordningene har det imidlertid vært så som så med. Det er særlig pendlere uten kollektivtilbud som kan spare penger og miljø ved hjelp av disse databasene.
Kilder:
SFT (Statens forurensningstilsyn), 1999. Selvig, E., Weidemann, F. & Lefferstad, H. Reduksjon av NOx utslipp i Norge. SFT rapport 99:13. 125 sider. ISBN 82-7655-175-0.
SFT (Statens forurensningstilsyn), 2000. Selvig, E., Weidemann, F. & Rosland, A. Reduksjon av klimagassutslipp i Norge. SFT rapport 1708/2000. 170 sider. ISBN 82-7655-199-8.
TØI (Transportøkonomisk institutt), 1998. Lea, R. Tomkjøring med lastebil i Norge. TØI. 53 sider. ISBN 82-480-0052-4
TØI (transportøkonomisk institutt), 2000. Kolbenstvedt, M., Solheim, T. & Amundsen, A. Miljøhåndboken. TØI. 426 sider. ISBN 82-480-0147-4
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...