Nyheter

Elbil-lading må inn i byggereglene

Bellona-rådgiver Lene Hodge.
Bellona-rådgiver Lene Hodge.
Ellen Viseth

Publiseringsdato: 4. april, 2016

Skrevet av: Bellona

Skal det norske elbileventyret fortsette er det helt nødvendig å ha nok ladere – spesielt der folk bor og jobber.

– Det er mye billigere å sette opp ladepunkter når man bygger et bygg. Derfor må krav om ladeinfrastruktur inn i byggteknisk forskrift, mener Bellona-rådgiver Lene Hodge.

Kravene bør fremme ladestasjoner i bygg hvor garasjeanlegg, parkering eller fellesområder for mobilitet inngår.

Dette temaet ble tatt opp av Elbilforeningen da Bellona og Venstre arrangerte et seminar om hybridbiler på Stortinget mandag 4. april. SV har allerede fremmet et forslag om dette i Stortinget, som skal behandles i transport- og kommunikasjonskomiteen i løpet av våren.

Bellona håper de andre partiene på Stortinget ser verdien av forslaget.

Virkningene av den norske elbilpolitikken er synlig: over 70 000 elbiler kjører nå på norske veier. Samtidig utgjør dette kun 3 prosent av bilparken, og for å komme helt til nullutslipp vil antall el-biler og dermed ladepunkter måtte øke.

Nissan og Tesla I fremtiden kommer bygg og bil til å høre sammen. Det smarteste er å bygge lademuligheter samtidig med nybygget. Photo: - Credit: Bellona

– Det er smart å planlegge for såkalt «normallading» der folk oppholder seg lenge, altså hjemme eller på jobb. Noen kommuner setter krav til ladestasjoner i reguleringsplaner, og andre gir støtte til ladepunkt. Dette er gode tiltak, men det må også nasjonale virkemidler til, sier Hodge.

Ifølge Elbilforeningen er det over 7400 ladepunkt i Norge, hvor kun drøyt 250 er registrert i borettslag.

– Noen leilighetskjøpere oppdager for sent at det ikke er tilrettelagt for lading. I noen tilfeller blir løsningen dessverre å gå tilbake fossilbilen, sier Hodge.

Bellona mener at krav til ladepunkter for el-biler bør inn i byggteknisk forskrift så snart som mulig.

– Byggereglene bør reflektere endringene i transportsektoren og dermed bidra til å nå klimamålene. I tillegg bør Enova gi støtte til ladepunkter i eksisterende bygg, som borettslag og kontorbygg. Bygg og bil vil bli mer og mer integrerte, og det må også virkemidlene reflektere, avslutter Hodge.