Ny brenselcellebil fra DaimlerChrysler

2f8ebf65e23ac1fa213f9fe889facae9.jpeg

Necar1
Bildet til høyre viser necar1 som kom i 1994. Dette var mer eller mindre et labratorium på hjul. Bilen var bygget på en MB100 varebil og brenselcellene, hydrogentankene og tilhørende utstyr, tok opp hele lasterommet. Bilen var imidlertid i stand til å kjøre 100km pr tank noe som var lovende for videre utvikling.

046f9f0525b66f88f7f9a707ce41ef3a.jpeg

Necar2
Necar2 kom i 1996. Dette er en minibuss med tre seterekker. Brenselcellene leverer 50kW slik som Necar1, men vekten er redusert med ett tonn. Utstyret får plass i bilens ledige hulrom og i en kasse på taket, noe som gjør at bilen ser ut som en campingbil.
Drivstoffet er komprimert hydrogen slik som Necar1, men tankene rommer nok hydrogen til 250 km kjørelengde. Vekten på tankene har gått ned takket være nye materialer.

05fceb3c8d794fa84c91e640e1a790cc.jpeg

Necar3
Necar3 kom i 1997 og denne gangen valgte man å benytte en A-klassebil. Utstyret ble plassert i baggasjerommet, baksetet og bunnen av bilen. Necar3 hadde kun sitteplass til to personer.
I motsetning til sine forgjengere, brukte Necar3 metanol som drivstoff. Det ga fortsatt store utslipp av CO2.

e6773d98d795d350fe226b6f88a41f44.jpeg

Necar4
Necar4 ble presentert i 1999. Nå var man igjen over på hydrogen som drivstoff, denne gangen lagret flytende. Bilen kan lagre nok drivstoff til 450 km kjøring. Den elektriske motoren genererer opp til 55kW (75 hestekrefter), noe som gir en toppfart på 145 km/t.

Man har igjen redusert volumet av utstyret. Det får nå plass i gulvet i tillegg til at det bruker noe av plassen til baksetene og baggasjerommet. Man får imidlertid plass til 5 personer og en del baggasje. Sett i forhold til generert kraft, har man redusert utstyrets vekt med en faktor på 4 fra Necar1.

fb74863d152358d3fd6c81d61c50647d.jpeg

Necar5
Den ferskeste generasjon necar ble presentert i dag. Bilen er også denne gangen tuftet på Mercedes A-klasse. Til forskjell fra forrige modell, er man tilbake med metanol som drivstoff med de CO2-utslippene dette innebærer.

Systemet tar nå ikke lenger noe av hverken baksetet eller baggasjerommet. Dette er sterkt med tanke på størrelse som var på brenselcellebilene for få år siden. Med denne utviklingstakten burde bilene være klare til salg i 2004, slik man tidligere har lovet.

Sondre Grinna