EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. november, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Necar1
Bildet til høyre viser necar1 som kom i 1994. Dette var mer eller mindre et labratorium på hjul. Bilen var bygget på en MB100 varebil og brenselcellene, hydrogentankene og tilhørende utstyr, tok opp hele lasterommet. Bilen var imidlertid i stand til å kjøre 100km pr tank noe som var lovende for videre utvikling.
Man har igjen redusert volumet av utstyret. Det får nå plass i gulvet i tillegg til at det bruker noe av plassen til baksetene og baggasjerommet. Man får imidlertid plass til 5 personer og en del baggasje. Sett i forhold til generert kraft, har man redusert utstyrets vekt med en faktor på 4 fra Necar1.
Necar5Systemet tar nå ikke lenger noe av hverken baksetet eller baggasjerommet. Dette er sterkt med tanke på størrelse som var på brenselcellebilene for få år siden. Med denne utviklingstakten burde bilene være klare til salg i 2004, slik man tidligere har lovet.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...