Nyheter

Hydrogenbil modell 1970

En Austin A40 ombygget til hydrogen. 300 km rekkevidde, topphastighet på 80 km/t, 4 passasjerer og godkjent til bruk på vei. I 1970. Foto: Kordesch

Publiseringsdato: 8. april, 2001

Skrevet av: Sondre Grinna

I 1970 ble det laget en 4 seters hydrogenbil som gikk 30 mil og hadde en toppfart på 80 km/t. I de 30 årene som har fulgt er det konstruert en rekke hydrogenbiler. En ny nettside fra HyWeb gir deg oversikten over de ulike modellene fra 60-tallet og frem til i dag.

Hyweb har laget en oversikt over hydrogenbiler fra 1967 og frem til i dag (se link). De lar historien starte med den første brenselcellebilen; GMs 6 passasjers brenselcellevan som hadde en rekkevidde på 20 mil og en toppfart på 105 km/t.

Før GMs bil var det laget en traktor med brenselceller i 1959 og en båt allerede i 1839. Første bil som fikk lov til å gå i vanlig trafikk var en ombygget Austin A40. Dette var en fireseters bil med hydrogentanker på taket og en rekkevidde på 30 mil. Bilen skal i følge HyWeb ha fungert relativt bra i bytrafikk.

Etter dette dreide forsøkene i retning av hydrogen i forbrenningsmotor, og en rekke biler ble demonstrert på 70 og 80-tallet, særlig av BMW og Musashi Institute of Technology. Tidlig 90-tallet var bussenes tidsepoke med både brenselcelle og forbrenningsvarianter. På slutten av 1990 tallet og frem til i dag har alle de store bilfabrikkene utviklet prototyper for brenselcelle personbiler.