Nyheter

Hydrogennytt fra Toyota

Hydrogenbil fra Toyota

Publiseringsdato: 22. juni, 2001

Skrevet av: Bjørnar Kruse

Toyota bekrefter planer om å ha brenselcellebiler klare for salg i 2003 og presenterer to nye prototyper med hydrogen som drivstoff.

Toyota lanserte mandag en ny brenselcellebil og en brenselcellebuss under Toyotas Environmental Forum i Tokyo. Brenselcellebilen er godkjent for veibruk og vil bli testet i Tokyos gater.


Bilen er som Toyotas forrige brenselcelleprototype basert på Kluger V, en 5 seters sports-fritids bil og har en brenselcellestakk på 90 kw. Toppfarten er oppgitt til over 150 km/t og kjørelengde på en tank mer enn 250 km. I denne prototypen er hydrogenet lagret komprimert.


Det samme gjelder brenselcellebussen som har fått navnet FCHV-BUS1. Trykktankene med hydrogen på taket gir bussen en kjørelengde på over 300 km mellom hver tanking.


Basert på erfaringene fra SL sitt vellykkede hydrogenbuss prøveprosjekt i Oslo 1999, der man hadde en tilsvarende buss fra Mercedes i rutetrafikk, tar tanking av hydrogen ca 10 –15 minutter.


I tillegg til brenselceller har begge disse prototypene fra Toyota nikkel- metallhydridbatterier, blant annet for å gjenvinne bremseenergi. Bussen som er utviklet i samarbeid med Hino har plass til 66 passasjerer.


Et brenselcellekjøretøy med hydrogen som drivstoff har ingen andre utslipp til luft enn rent vann og støyer mindre enn tilsvarende forbrenningsmotorkjøretøy.