Nyheter

Bellona prøvekjører Fords hydrogenbil

Bellona på vei ut av garasjen med Fords P2000 H2 ICE. Bilen er like lettkjørt som en hvilken som helst annen bil.
Bellona

Publiseringsdato: 31. mai, 2002

Skrevet av: Sondre Grinna

Bilen har forbrenningsmotor og er laget for å kunne komme raskt på markedet. Den vil da berede grunnen for brenselcellebilene.

Ford har som de fleste andre store bilfabrikker en brenselcellebil under utvikling. Brenselcellebilene er energieffektive biler hvor vann er eneste utslipp. Som drivstoff brukes hydrogen. De første bilene kommer på markedet neste år, men man regner ikke med et massesalg før nærmere 2010.


Det var imidlertid ikke brenselcellebilen som var temaet for Bellonas besøk på Ford forskningssenter i Tyskland. Ford satser også på en annen hydrogenteknologi for å komme det kinkige «høna eller egget problemet» til livs.


Bereder grunnen for brenselcellene

Hva som kom først av høna og egget har vært tema i mang en useriøs diskusjon i lystige lag. For veien mot hydrogensamfunnet er imidlertid problemstillingen høyst reell og alvorlig. Ingen kommer til å ville kjøpe biler dersom de ikke får tak i drivstoff, og ingen ønsker å bygge tankstasjoner før det finnes kunder.


Ford vil gi sitt bidrag til å løse opp knuten ved å presentere en bil som benytter hydrogen i forbrenningsmotor. Disse bilene bygger på tradisjonell motorteknologi og vil være billigere enn brenselcellebilene noen år fremover. På den annen side klarer de ikke å utnytte hydrogenet like godt.


Ved å slippe biler med forbrenningsmotor ut på markedet, vil man sakte kunne skape et marked for hydrogen slik at dette er etablert når brenselcellebilene om noen år kommer på markedet i stor skala. Dette vil kunne spare mye tid.

bb0aa8f58b2f636002c6e92b0a2df5ab.jpeg Photo: Bellona

Fortsatt forskningsbil

Bilen de utvikler, er en fem seters Taurus med ombygget Duratec 2.0-liter bensinmotor. Styringssystemet for motoren ligner imidlertid en dieselmotors. Sammenliknet med bensinmotoren, gir hydrogenmotoren en 30% høyere termodynamisk effektivitet, og har omtrent samme energiforbruk som en dieselmotor.


Ford var nøye med å understreke at dette var en forskningsbil og ikke et ferdig produkt. Dette kunne merkes ved at motoren ikke var like så sprek som bensinutgaven under akselerasjon. Imidlertid var det mer enn nok krefter til vanlig kjøremønster. Dersom man bygger motoren tilpasset hydrogen og ikke bare modifiserer en bensinmotor, skal en hydrogen-forbrenningsmotor være like sprek som en tilsvarende bensinmotor.


Ingen utslipp

Bilen startes og kjøres på akkurat samme måte som en bensinbil. Bellonas testtur foregikk fra forskningssenteret i Aachen og ut på veiene i nærheten. Kjøregleden var som for en normal bil både på landeveien og i forstadsgatene. Utslippene er derimot meget lave. Når hydrogen forbrennes vil det dannes det i utgangspunktet kun rent vann.