Nyheter

Sprinter med hydrogen

Bellonas hydrogendrevne, ombygde Mercedes Sprinter varebil. Logo og andre detaljer ble påsatt så sent som i går, og vi venter på de første bildene fra messa. Dette bildet er montert på AD-ens Macintosh.
Thomas Heiersted (montasje)

Publiseringsdato: 4. september, 2002

Skrevet av: Sondre Grinna

Våren 2002 importerte Bellona Nordens to første hydrogenbiler til Norge. Begge er ombygde Mercedes Sprinter varebiler. Her får du de harde fakta om de to unike kjøretøyene.

Mercedes Sprinter er store og velrenommerte varebiler som det går mange av i Oslo allerede. De to Bellona har overtatt ble bygget om til hydrogendrift av det amerikanske selskapet Hydrogen Components Inc. (HCI).


Tekniske spesifikasjoner

  • Motor: 2,3 liters forbrennings-motor (Otto-motor).
  • Drivstofftank: Hydrogen lagres ved 200 bar trykk i tre tanker, hver på 110 liter. Totalt kan man fylle 6 kg hydrogen på disse tankene.
  • Rekkevidde: 120 km på tre fulle tanker.


Bilene ble tidligere benyttet i et hydrogenprosjekt i Tyskland (WEIT), og er meget velholdte 1999-modeller. De er blant de ytterst få hydrogenbilene i Europa som ikke eies og brukes av bilfabrikkene.


Suksess i Tyskland

Det tyske prosjektet foregikk i Hamburg fra 1998 og fram til i dag. Partnerne i dette prosjektet var blant annet energiselskapet HEW og transportselskapet Hermes. Totalt benyttet man seks spesialombygde hydrogen-Sprintere i Hamburg. Bilene var i drift i 2 år før man fikk levert en tilsvarende bil med brenselceller fra Mercedes.


WEIT-prosjektet regnes som en suksess, og bilene har gått bra, men ikke uten tekniske problemer. En del av disse problemene er imidlertid løst. Dersom det oppstår nye problemer som ikke kan løses av norsk personell, vil vi få hjelp av HCI i USA. I bilene er det montert webkamera og modem slik HCI kan fjerndirigere reparasjoner over Internett. WEIT har vært svært godt fornøyd med denne hjelpen.