Nyheter

Første CUTE-buss i drift

30 slike Mercedes-Benz Citaro bybusser skal settes i drift rundt om i Europa.
DaimlerChrysler

Publiseringsdato: 30. mai, 2003

Skrevet av: Hanne Bakke

Den aller første bussen i EUs hydrogenbuss-prosjekt CUTE ble denne måneden satt i drift i Madrid.

Den første bussene i CUTE (Clean Urban Transport for Europe)-programmet er nå satt i drift i Madrid, skriver Fuel Cell Today. Bussen er en Mercedes-Benz Citaro og ble overlevert av representanter fra DaimlerChrysler til borgermesteren i Madrid i begynnelsen av mai. Senere i år skal ytterligere to hydrogen brenselcelle Citaro-busser tas i bruk i byen. Ved utgangen av året vil 30 hydrogen brenselcellebusser levert fra DaimlerChrysler gå i daglig trafikk i ulike europeiske byer.

Skal levere 30 busser
CUTE-prosjektet er støttet av EUs femte rammeprogram, og skal i tillegg til å teste ut bussene også bygge hydrogenfyllestasjoner. Målet er både å teste den tekniske siden av kjøretøyene og den nødvendige infrastrukturen, samtidig som det blir gjort studier av publikums mottakelse av den nye teknologien. Parallelt med CUTE går også ECTOS- (Ecological City Transport System) prosjekter som skal drive hydrogenfyllestasjoner i tilknytning til eksisterende bensinstasjoner, og gjøre samfunnsøkonomiske- og miljøstudier. Totalt går EU inn med 21 millioner Euro i CUTE og ECTOS, som omfatter byene Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Reykjarvik, Stockholm og Stuttgart. Prosjektene samarbeider tett og har gått sammen om å danne the Fuel-Cell-Bus-Club.

852ec2686003843babea9ca4b75bfaf1.jpeg Photo: ElMundo

Fra prototype til små-skala produksjon
De tolv meter lange Citaro bussene er null-utslippsbusser og svært stillegående. Rekkevidden er rundt 200 kilometer, og bussene er beregnet for opp til 70 passasjerer. Brenselcellen har en ytelse på 200 KW, og hydrogensylinderne, som er plassert på taket, har et trykk på 350 bar. Modellen er basert på en konvensjonell bybuss som ble introdusert på markedet i 1997, og som er blitt kraftig moderert til brenselcellebuss. I følge DaimlerChrysler markerer Citaro bussene som nå settes inn i rutetrafikk at brenselcelleteknologien tar skrittet fra forsøksstadiet til å bli økonomisk lønnsom og tilgjengelig.

Allerede hydrogenbuss i Madrid
Bussene i CUTE-prosjektet blir likevel ikke de første hydrogenbussene som ruller i Madrids gater. Allerede 1.april i år ble en hydrogenbuss levert av Irisbus (en del av IVECO), overlevert til de lokale myndighetene. Denne bussen er en del av City-Cell programmet som også er EU-støttet og som omfatter byene Madrid, Paris, Berlin og Turin. I følge ElMundo er bussen er en prototype som skal kjøre i rutetrafikk i ett år.

Både bussene i CUTE prosjektet og den ene i City-Cell skal fylle hydrogen fra en fyllestasjon som er satt opp av selskapet esH2. Dette selskapet er dannet av Air Liquide España, Gas Natural SDG og Repsol YPF sammen de lokale transportmyndighetene i Madrid.