En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. august, 2004
Skrevet av: Mette Martinsen
Nyheter
CUTE-prosjektet:
En talsmann for StorStockholms Lokaltrafik (SL) sier til svenske Ny Teknik at erfaringene med hydrogen brenselcelle-bussene har vært over all forventning, og de har fungert så bra at de nå blir satt inn i ordinær drift. Bussene i er av typen Mercedes- Benz Citaro og har i testperioden gått 2700 km, med storfornøyde førere og passasjerer.
Testing i kaldt klima
De tre bussene ble satt inn i prøveruten i begynnelsen av Januar i år og man har vært opptatt av å finne hvordan det svenske klimaet virker inn på hydrogen brenselcellene. Klimaforholdene fra ulike européiske regioner skal sammenliknes, og det er spesielt to punkter som peker seg ut i et slikt perspektiv; forbruk av brensel samt behov for vedlikehold og forbruk av reservedeler.
Avgir kun vanndamp
Hydrogen brenselcelle-bussene er stillegående, og avgir kun vanndamp. Ulempen med kjøretøy drevet av hydrogen er imidlertid i at driftskostnadene har vært høye, og mulighetene for fylling av drivstoff har vært små. Dette til tross velger SL og entreprenøren Busslink å fortsette driften av bussene i ytterligere ett og et halvt år. Deretter skal prosjektet undergå en full evaluering.
EU-prosjekt
Hydrogen brenselcelle-bussene i Stockholm inngår i CUTE-prosjektet (Clean Urban Transport for Europe) som er støttet av EUs femte rammeprogram, og skal i tillegg til å teste ut bussene også bygge hydrogenfyllestasjoner. Målet er både å teste den tekniske siden av kjøretøyene og den nødvendige infrastrukturen, samtidig som det blir gjort studier av publikums mottakelse av den nye teknologien. Parallelt med CUTE går også ECTOS- (Ecological City Transport System) prosjekter som skal drive hydrogenfyllestasjoner i tilknytning til eksisterende bensinstasjoner, og gjøre samfunnsøkonomiske- og miljøstudier. Totalt går EU inn med 21 millioner Euro i CUTE og ECTOS, som omfatter byene Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Reykjavik, Stockholm og Stuttgart. Prosjektene samarbeider tett og har gått sammen om å danne the Fuel-Cell-Bus-Club.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...