Har gruveselskaper fått Støre i bånn?
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. september, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Bussene i Stockholm har nå i ca to og et halvt års tid gått i normal trafikk som en del av Stockholms kollektivtilbud. I forbindelse med prosjektet har bussene blitt undersøkt av Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), i samarbeid med representanter fra brenselcelle-produsenten Ballard.
Resultatene viser til nå at brenslecellebussene bruker omtrent 7,4-10 liter diesel-ekvivalenter pr km. Dette ligger noe i overkant i forhold til normale dieselbusser. Akselerasjonen er den største energislukeren når det gjelder fremdrift av bussene, og kun 10-13% av drivstoffet benyttes til øvrig kjøring. Noe oppsiktsvekkende er det at omkringliggende støttesystemer i bussene bruker svært mye av drivstoffet. I dag går brenselcellen på høygir når bussen går på tomgang, noe som drar omtrent 15 % av drivstoffet. Oppvarming i bussen er basert på panelovner, dette koster 10 % av drivstoffet på kalde dager. I tillegg bruker andre støttesystemer unødvendig mye energi ettersom de er hentet direkte fra diesel-versjonen av bussene, og dermed ikke er tilpasset brenselceller.
Stort potensiale for redusert drivstofforbruk
Maria Saxe ved av Kungliga Tekniska Högskolan anslår derfor et sparepotensiale på 40-50 % av drivstoffet for en optimert brenselcelle buss ved å:
– Slå av brenselcellen istedenfor tomgangskjøring (15% innsparing)
– Bruke overskuddsvarme fra brenselcellen til oppvarming (10% på kalde dager)
– Optimere støtte-systemer for brenselcelledrift (ukjent potensiale)
– Fremdiftsmaskineri basert på brenselceller hybridisert med batterier og oppsamling av bremseenergi (20%)
Koordinator i CUTE-prosjektet, Manfred Schuckert er noe mindre optimistisk, men er enig at potensialet er betydelig. Han se for seg en effektivitet som er 10-20 % bedre enn eksisterende dieselbusser på relativt kort sikt.
CUTE-prosjektet i Stockholm vil ha en kostnadsramme på omtrent 59 millioner svenske kroner, hvor kostnadspostene i hovedsak har vært: Busser (33 mill), fyllstasjon (10 mill), drift og evaluering (12 mill) og verksted (4 mill). Prosjektet avsluttes i november i år. Hittil er det ikke rapportert om alvorlige situasjoner knyttet til sikkerhet ved drift av hverken buss eller fyllstasjon.
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...