En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. november, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Det er Fuelcelltoday.com som rapporterer den gledelige nyheten. Brenselcellebussene, produsert av DaimlerChrysler, har gått i trafikk i forbindelse med det europeiske CUTE-prosjektet i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Stockholm og Stuttgart.
Beviser at teknologien holder mål
Bussdrift er noe av det mest krevende en motor kan bli utsatt for. Krav til forventet kjørelengde, levetid og ytelse er langt tøffere for busser enn for biler. At DaimlerChryslers CUTE-busser har gått såpass langt er et synlig bevis på at brenselcellene nærmer seg markedet. Professor Herbert Kohler, leder for fremdriftssystemer i DamlerChrysler-konsernet sier til Fuelcelltoday at bussene har overbevist når det gjelder robusthet og driftsikkerhet i en rekke ulike topografier og klimasoner gjennom prosjektet.
Til nå har brenselcellene i bussene vært i drift i omtrent 2000 timer. I en pressemelding fra DaimlerChrysler skriver selskapet at brenselcellens levetid nå nærmer seg konvensjonelle motorer som bensin og diesel.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...