En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. januar, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Plug-in hybridbiler skiller seg fra vanlig hybridbiler som Toyoto Prius og Honda Civic ved at de ganske enkelt kan plugges inn. Dagens hybridbiler har ikke mulighet for å lade batteriene ved hjelp av ekstern strøm, de lades kun fra forbrenningsmotoren og ved bremsing. En plug-in hybrid kan derimot lades gjennom stikkontakten, noe som gjør at dieselmotoren stort sett blir nødvendig kun under kjøring over lengre distanser.
Stor tro
– Plug-in hybrider er en teknologi vi har stor tro på for framtiden, sier Bellonas Konrad Pütz. Han fikk i dag en prøvetur med den første plug-in hybriden på det norske markedet, en ombygd 9-seters Iveco Daily. Plug-in hybrid er en spennende teknologi som vil kunne framskynde elektrifiseringen av transportsektoren og gi et godt tilbud i langt flere transportmarkeder enn det rene el-biler vil kunne – på enda noen år.
Bilen har en toppfart på 55 km/t i elektrisk drift, men når dieselmotoren benyttes har den vanlig topphastighet for denne type biler.
Batteriene er av typen lithium ion, og i tillegg til at de kan lades ved hjelp av ekstern strøm, så lades de også opp som i en vanlig hybridbil, mens dieselmotoren benyttes.
Go Green
– Firmaet Micro-Vett i Italia kjøper ferdige biler fra Iveco, Fiat og Piaggio, og så bygger de dem om til å bli både rene el-biler og plug-in hybrider som denne, forteller Asbjørn Slørdahl, som står bak firmaet Go Green.
Go Green importerer Micro Vetts biler til Norge. Slørdahl håper at den nye plug-in hybriden skal bli et populært alternativ for bedrifter og seksjoner i offentlig sektor som driver med distribusjon i sentrumsnære strøk.
Viktig tiltak
– Bellona mener at elektrifisering av transportsektoren er et viktig tiltak for å bekjempe både klimaendringer og lokal luftforurensing, sier Konrad Pütz.
– Elektriske motorer er langt mer energieffektive enn forbrenningsmotorer, forteller han.
Kommer i 2010
– De store bilfirmaene kommer snart med sine første plug-in hybrider, men de satser så langt kun på personbilmarkedet. Go Green leverer løsninger til firmaer med profesjonelle sjåfører, og enn så lenge kommer vi til å være alene om det en stund til, sier Asbjørn Slørdahl.
Både Toyota Prius og Chevrolet Volt har annonsert at deres plug-in hybrider kommer på markedet i 2010.
Photo: (Foto: Ola Innset / Bellona)
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...