EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. september, 2015
Skrevet av: Ingrid Kristensen Hauge
Nyheter
Bellona har den siste uken invitert lokalpolitikere til debatt om transport og luftkvalitet i tre av Norges største byer.
– De fleste partiene uttaler at de har en ambisjon om omfattende utslippsreduksjoner i byene sine, og vi må sørge for at de har handlekraft til å gjennomføre, sier Havåg.
Regjeringens klimamål sier at Norge skal kutte utslippene av klimagasser med 40 % innen 2030. Oslo har laget en enda mer ambisiøs plan og sagt at de skal kutte med 50 % i samme tidsrom.
– Om Oslo-planen blir vedtatt, og hvor ambisiøs den eventuelt blir, avhenger av hvilke partier som vinner valget. Bellonas inntrykk er at de fleste er enige om de overordnede linjene, sier Havåg.
– Vi ser også at de i Bergen jobber mot et tilsvarende ambisiøst mål. Skal byene klare disse målene må de imidlertid være veldig bevisst på hvilke virkemidler som monner og være villig til å sette handling bak de fine lovnadene, fortsetter han.
Løsningen
Havåg har to helt tydelige råd til politikerne om hva som skal til for å nå utslippsreduksjonsmålene i bykjernene;
– Det finnes flere fullverdige 0-utslippsløsninger for tunge nyttekjøretøy allerede i dag, og dette vil komme for fullt fremover, men biogass vil her ha en naturlig plass i lang tid fremover. Med fordelaktige avgifter og utbygging av infrastruktur for lading, hydrogen og biogass er dette gjennomførbart innen den eksisterende fem-årsplanen, sier Havåg.
Ca. 27 % av utslippene i Oslo kommer fra vare- og godstransport.
– Skal vi få til en omlegging som monner må kommunene vise handlekraft, for eksempel ved å sørge for at alle kommunale kjøretøy er fossilfrie og kreve at alle underleverandører leverer fossilfritt, råder Havåg.
Motivasjon og kunnskap til berørte parter
I går arrangerte Bellona sammen med Oslo Taxi Oslos første Miljøbildag.
– Det gjorde vi fordi vi ønsker at taxinæringen selv skal få kunnskap og motivasjon til å bytte til utslippsfrie biler, i stedet for å bli tvunget gjennom pålegg – og for å vise politikerne at det er mulig å få transportnæringen med på laget hvis det legges til rette for skiftet med riktige rammebetingelser.
Havåg viser til Bellonas taxirapport fra 2013 som estimerte at over 40 % av taxikundene ville valgt miljøtaxi hvis de kunne velge.
– Dette tallet er helt sikkert høyere i dag. Det er både i næringens og politikernes interesse å være tidlig ute med 0-utslippskjøretøy, sier han.
Bellona opplever at det nå både er politisk og praktisk mulig å få til et grønt skifte i transportsektoren.
– Så nå er det bare å kline til folkens, oppfordrer Havåg.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...