Fremmer norsk elbil-politikk på Klimatoppmøtet

Tesla S-28 Bellona kjørte i 2013 til Murmansk i elbil. Credit: Bellona

EV brief forside

Transport står for en betydelig del av klimagassutslippene i Europa. Men det er også innenfor transport at de enkleste kuttene kan tas. EUs mål er er at alle personbiler skal ha null utslipp innen 2050.

– Dette er fullt ut oppnåelig. For Norges del bør målet være 2030 – altså om 15 år. Allerede i dag er hver femte nye bil en elbil, sier Bellonas fagsjef Hallstein Havåg.

Bellona arrangerte i dag et seminar under klimatoppmøtet i Paris for å fortelle suksesshistorien fra Norge og komme med innspill til hvordan man kan fremme elbil-salget i Europa.

 

Elbilbatterier kan lagre solkraft

Bellona lanserte også et nytt notat. Der kommer det frem at elbiler også har andre fordeler enn å kutte utslipp på veiene: Elbil-batteriene vil i fremtiden kunne lagre fornybar energi fra sol og vind, og dermed være med på å stabilisere strømnettet.

– Et elbilbatteri har gjerne ti års garanti. Batteriet er fullt brukbart etter dette også, selv om det kanskje ikke kan yte toppfart på veien lenger. Da kan batteriet tas ut av bilen og brukes til å lagre energi, for eksempel fra et solcellepanel, sier Havåg.

Dette kan skje enten hjemme hos folk, eller gjennom store batteriparker.

ingressimage_elbil.jpg Bellona fortalte om den norske elbil-historien, fra de første elbilene kom på markedet i 1989 til i dag, hvor hver femte solgte bil er en elbil.

For lite ambisiøse

3. desember møttes også Den internasjonale alliansen for null- og lavutslippsbiler, der også Norge er med. Alliansen vil at alle nye biler skal være elbiler, hydrogenbiler eller ladbare hybridbiler så snart som mulig, og senest innen 2050.

– Norge er allerede verdensledende i å fremme el-biler. Vi skal fortsette arbeidet med å få flere miljøvennlige biler på norske veier, sa klima- og miljøminister Tine Sundtoft under møtet i Paris.

Bellona er glade for initiativet, men mener koalisjonen er for lite ambisiøse.

– Årstallet er for langt fram i tid, og uttalsen burde bare omfatte utslippsfrie biler. Framtiden har ikke plass til hybridbiler som også har en fossilmotor, sier Havåg.

Hallstein COP Bellonas fagsjef Hallstein Havåg forteller om Norges suksess med elbiler under klimatoppmøtet i Paris.

Ellen Viseth

ellen@bellona.no