Har gruveselskaper fått Støre i bånn?
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. oktober, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Med 42 kg nitrogenoksider årlig per innbygger troner Norge ifølge Framtiden i våre hender øverst på listen over versting-landene på NOx-utslipp. Norge har skrevet under på Gøteborgprotokollen hvor vi lover å kutte våre utslipp med 30 prosent i forhold til 1990-nivået innen 2010.
For å nå disse folkerettslige forpliktelsene må vi kutte utslippene med 38,5 tonn årlig i løpet av drøye to år.
– Norske myndigheter gjør for lite for sent, det kreves langt mer enn avgifter for å nå målet sier Konrad Pütz, rådgiver i transport og miljøteknologi i Bellona.
– Bellona støtter derfor arbeidet med å opprette et NOx-fond for næringslivet, slik at innbetalte midler kan disponeres til utslippsreduserende tiltak. I tillegg må de ambisiøse målsetningene i regjeringens nye maritime strategi følges opp med praktiske virkemidler. Bruk av både gulrot og pisk vil ha langt større miljø-effekt enn avgifter alene og vil kunne bidra til en miljøforbedret og levedyktig kystflåte. Skal vi redusere belastningen på vegene, har kystflåten en viktig rolle å spille, avslutter Pütz.
Sur nedbør
NOx fører til sur nedbør og overgjødsling, i tillegg dannes det ozon når NOx reagerer med flyktige organiske forbindelser, og dette bidrar til luftveislidelser. Ozon i høyere luftlag (øvre del av troposfæren) er en potent drivhusgass.
Tidligere i høst kom nyheten om at rederiet Wilhelm Wilhelmsen og gjødselbedriften Yara på oppfordring fra Bellona har gått sammen om å etablere selskapet Yarwil for å utarbeide en renseteknologi for Nox-utslipp fra skip.
Elektrifisering
Cirka en fjerdedel av Norges Nox-utslipp kommer fra de mange små gasskraftverkene som forsyner offshore-sektoren med strøm. Bellona mener at oljeplattformene må få ren strøm fra land. Dette kalles elektrifisering.
Ved å gjennomføre elektrifisering av sokkelen vil man klare å oppfylle Norges folkerettslige forpliktelser i følge Gøteborg-protokollen for kutt i NOx-utslipp, men dagens Nox-avgift på 15 kroner per kilo ikke er tilstrekkelig til å nå målet.
Elektrifisering av plattformen vil også kunne kutte Norges CO2-utslipp med over 20 prosent.
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...