Må være starten på en nasjonal satsing på landstrøm

Oslo Havn Illustrasjonsfoto (Oslo havn) Credit: Jan Kjetil Paulsen

I dag åpner Kristiansand havn Norges første, og Europas største, landstrømanlegg for cruiseskip. Nå må Norge tørre å gjøre det som trengs for at det samme skjer i resten av landet, krever Bellona.

Bellona gratulerer med det nye anlegget i Kristiansand, som vil sette en effektiv stopper for alle utslipp til luft fra skipene som er tilkoblet. Det er et vesentlig bidrag til bedre luftkvalitet og reduserte utslipp av klimagasser.

– Etter flere års debatt der havnene har pekt på manglende landstrømanlegg om bord, og rederiene ikke har sett poenget med det fordi det mangler tilkobling på land, håper jeg nå at det er slutt på høna-og-egget-debatten om dette temaet, sier Bellonas Frederic Hauge.

De beste skipene
De store og seriøse cruiseaktørene har allerede installert landstrøm i flere skip for å kunne anløpe havner som stiller krav, som for eksempel i California og Alaska. Det er derfor allerede nå en stor andel av de moderne skipene som kan ligge ved kai uten utslipp. Skal vi først ta imot cruiseskip i norske havner, er det disse skipene som må prioriteres.

– Det er de nyeste og mest moderne skipene som har de beste løsningene. Vi må tørre å stille krav til skipene som kommer på besøk, både i forhold til alder og teknisk standard. Skal vi kreve at de kjører på norsk utslippsfri strøm ved kai, må vi også tilby tilkobling i de største havnene, sier Frederic Hauge.

Bellonas samarbeidspartner og verdens største cruiseselskap, Carnival Corp., er forberedt på å møte nye krav med bærekraftige løsninger:

– Vi gratulerer alle dem som har gjort dagens åpning av Europas største landstrømanlegg for cruiseskip mulig. Denne åpningen er et viktig steg mot fremtidens bærekraftige cruiseturisme her i Norge. Vi håper at vi sammen også kan bruke dette som et positivt eksempel for hele Europa og resten av verden, sier Carnivals Senior Vice President, Maritime Affairs, Tom Strang.

Knappe midler
EU har allerede programfestet krav om landstrømanlegg i de største havnene fra 2025, og midler til dette har også kommet Kristiansand havn til gode ved at de fått bidrag fra EU til det nye anlegget.

Bellona har i flere år etterlyst en helhetlig politikk og norske tiltak for å redusere utslipp fra cruiseskipene.

– Vi tror at denne typen anlegg vil være et godt eksempel for de andre store cruisehavnene langs kysten. Men jeg tror neppe at alle de andre kan regne med tilsvarende gavepakke fra EU, sier Frederic Hauge.

– Vi ser dette som en statlig oppgave å prioritere på linje med annen infrastruktur, som vei og bro. Samtidig må alle som er knyttet til cruiseturismen være forberedt på å diskutere samarbeidsmodeller og finne finansieringsløsninger. Vi tror også på prinsippet om at forurenser skal betale, og med det mener vi at regningen for reduserte utslipp og bedre luftkvalitet til slutt må tas av passasjerene, avslutter Hauge.

Jan Kjetil Paulsen

jkp@bellona.no