Utgivelse

Årsrapport 2011

Miljøstiftelsen Bellona feiret i 2011 at vi i 25 år har stått på barrikadene for miljøet og de riktige løsningene, og i jubileumsåret har vi kunnet feire en rekke etterlengtede seiere. 29. juni, hele 12 år etter at Bellona foreslo å lage et marked for grønne sertifikater for å fremme utvikling av fornybar energi, signerte regjeringen endelig den norsk-svenske avtalen om et felles marked for elsertifikater. Vi mottok også det viktige stortingsvedtaket om forvaltningsplanen for Lofoten og Vesterålen, hvor det ble besluttet ikke å starte konsekvensutredning nå, med stolthet. I oktober åpnet vi i samarbeid med Color Line Norges første landstrømsanlegg på Hjortneskaia i Oslo, bare for å nevne noen.

Last ned rapporten her.

2011 har vært et innholdsrikt år på godt og vondt. 11. mars ble Japan rammet av skala. Tsunamien førte til at atomkraftverket Fukushima mistet strømmen og dermed kjølingen til sine fire reaktorer. I de dramatiske dagene etter jordskjelvet var det flere hydrogen-eksplosjoner ved atomkraftverket som resulterte i store utslipp av radioaktivitet. Fukushima-ulykken gjorde atomkraft til et av de heteste energipolitiske spørsmålene verden over og Bellona var med vår kompetanse innen atomkraft en svært sentral aktør I samfunnsdebatten under og etter ulykken.

På nasjonalt plan var både havariet til M/S Godafoss i Ytre Hvaler nasjonalpark og avfallsskandalen hos Oleon i Sandefjord hendelser med negativt fortegn. Bellona har jobbet iherdig for at man skal lage rammebetingelser som ivaretar at tilsvarende hendelser ikke skal gjenta seg. Den kanskje største skandalen I 2011 sett med Bellonas øyne var nok likevel da Regjeringen nok en gang utsatte klimameldingen, og med det uttrykkelig viste Norges manglende vilje til å bidra i den internasjonale kampen for å holde klodens temperaturøkning under 2 grader.

16. juni feiret Bellona et kvart århundres miljøkamp. Det var med ydmykhet og stor stolthet vi ønsket 300 seminardeltagere velkommen til vår internasjonale fagkonferansen «The Future is Carbon Negative» som vi arrangerte I Samfunnssalen i Oslo – på dagen 25 år etter at Bellona så dagens lys i et okkupert lokale i Oslo sentrum. Med på Bellona-laget hadde vi prominente bidragsytere som den amerikanske statssekretæren Maria Otero og tidligere visestatsminister i Storbritannia Lord John Prescott.

Vår gründer, ildsjel og leder for Bellonas fagavdeling Frederic Hauge ble I 2011 utnevnt som medlem i EUs energikommisær Oettingers rådgivende gruppe for utarbeidelse av «Energy Roadmap 2050». Bellonas ambisjon om å få inn referanser til potensialet for biomasse med CO2-lagring som en karbon negativ løsning i kommisjonens rapport, ble innfridd. Gjett om det føles godt når vårt årelange arbeid med å sette karbon negative løsninger på agendaen endelig ser ut til å nå dagslys!

Under FNs årlige Klimatoppmøte COP17 i Durban lå vårt delegasjonsrom, «The Bellona Room», strategisk plassert vegg i vegg med delegasjonene til USA og Tyskland. Her arrangerte vi 24 internasjonale workshoper. Bellonas strategi under forhandlingene var å vise frem pragmatiske løsninger som kan gjennomføres uavhengig av om en internasjonal bindende avtale kom på plass. Konkret deride det seg blant annet om arbeid knyttet til å fremme renere og fornybar energi I utviklingsland og om å promotere karbon negative løsninger.

Bellona fortsatte trenden fra 2010, og var også i 2011 den miljøorganisasjonen i Norge som fikk mest medieomtale. Våre eksperter er gjenganger i avisspalter og debattstudioer, og våre prosjekter vekker oppsikt også i utenlandske medier. Det ligger omfattende faglig arbeid bak de rundt 6500 medieoppslagene vi bidro til i året som gikk og det gleder oss at vårt arbeid er med på å sette dagsorden.

Nils Bøhmer
Daglig leder