Nyheter

– Ingen konkrete virkemidler fra næringslivet

Bellona-leder Frederic Hauge.
(foto: tone foss aspevoll/bellona)

Publiseringsdato: 27. mai, 2009

Skrevet av: Annicken Vargel

World Business Summit ble avsluttet med et tamt sluttnotat. - Det er gledelig at de støtter 2-gradersmålet, men de mangler konkrete virkemidler i form av avgifter og klare rammevilkår for næringslivet, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Mandag ble konferansen World Business Summit avsluttet i København, og siste post på programmet var overleveringen av et såkalt Copenhagen Call (Københavnopprop) fra de globale næringslivslederne til Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Næringslivets innspill
Oppropet inneholdt blant annet et krav om ambisiøse mål for CO2-reduksjon, og er næringslivets innspill til den nye klimaavtalen som skal forhandles i København i desember.

– Sluttnotatet viser en gledelig visjon, men det er tamt og veldig lite konkret, sier Bellonaleder Frederic Hauge.

– Det er gledelig at de støtter 2-gradersmålet, men mangler konkrete virkemidler i form av avgifter og klare rammevilkår for næringslivet, sier Hauge.

Seks punkter mot utslipp
Sluttdokumentet sier at det er enighet om at bekjempelse av drivhusgassutslipp vil kreve:

1. Enighet om en vitenskapsbasert stabiliseringskurs for drivhusgasser, med mål om reduksjon av utslippene i 2020 og 2050.
2. Effektiv måling, rapportering og verifisering av utslippene.
3. Støtte til en markant økning i finansieringen av lavutslippsteknologi.
4. Spredning av eksisterende lavutslippsteknologi og utvikling av nye.
5. Midler til å gjøre samfunn mer motstandsdyktige og i stand til å tilpasse seg effekten av klimaforandringer.
6. Nyskapende midler til å beskytte skog og skape balanse i verdens karbonsyklus.

bodytextimage_World-Business-Summit-004.jpg Photo: (Foto: Bellona)

Ikke grønt næringsliv
Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen sa følgende til den danske avisen Berlingske Tidende etter å ha mottatt dokumentet:
– Jeg er ikke naiv. Jeg tror ikke at all verdens næringslivsfolk nå er blitt veldig grønne. Det er jo fordi man ser at forretningsmessig aspekt i dette. Det er det som gjør at man kan lykkes.