En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. februar, 2009
Skrevet av: Håvard Lundberg
Nyheter
Nye tall fra SSB viser at norske utslipp av NOx økte med to prosent i 2007 til 193 500 tonn. Gjennom Gøteborg-protokollen har Norge forpliktet seg til å kutte sine utslipp ned til 156 000 tonn innen 2010. Det tilsvarer en reduksjon på 19 prosent fra 2007-nivå.
– Det er pinlig om Norge ikke når sine internasjonale forpliktelser på dette området, sier Marius Holm, nestleder i Bellona, og fortsetter:
– Mens andre land har kommet i gang med tiltak, har Norge ventet og kommet sent i gang. Nå er vi nødt til å komme videre, sier Holm.
For lite for sent
Regjeringen innførte i 2007 en avgift på 15 kr pr. kilo NOx-utslipp. I 2008 inngikk miljøverndepartementet en avtale om et NOx-fond med 14 næringsorganisasjoner. Denne avtalen gjelder deler av skipstrafikken, fiskeflåten, fastlandsindustrien og petroleumsvirksomheten offshore, med et mål om å redusere utslippene med om lag 30 000 tonn til 2010.
Men ifølge regjeringens egne estimater vil Norge først nå forpliktelsene om NOx-reduksjoner i Gøteborg-protokollen en gang etter 2015. Bellona etterlyser derfor flere tiltak fra regjeringen.
Strengere, spesifikke krav
– Det bør komme spesifikke krav til sektorer i tillegg til de næringene som er med gjennom NOx-fondet, sier Holm.
I dag er det hovedsakelig veitrafikk, innenriks sjøfart og fiske og olje- og gassvirksomhet som er de store kildene til NOx-utslipp i Norge. Innenriks sjøfart og fiske utgjorde nesten 30 prosent av de samlede NOX -utslippene i 2006, og utslippene fra innenriks sjøfart fortsetter å øke.
– Man må se på strengere tiltak i veitransporten og ytterligere krav til innkjøp av kollektivtjenester som buss og ferje i fylkene, sier Holm.
Elektrifisering – et viktig tiltak
Cirka en fjerdedel av Norges Nox-utslipp kommer fra de mange små gasskraftverkene som forsyner offshore-sektoren med strøm. Bellona mener at oljeplattformene må få ren strøm fra land. Dette kalles elektrifisering.
– Ved en delelektrifisering av den norske sokkelen er det mulig å redusere utslippene med 13 000 tonn NOx, samtidig som man reduserer CO2-utslipp. Elektrifisering er derfor et tiltak som må vurderes og som uansett er nødvendig for å nå våre klimamål, sier Holm.
Sur nedbør
NOx fører til sur nedbør og overgjødsling, i tillegg dannes det ozon når NOx reagerer med flyktige organiske forbindelser, og dette bidrar til luftveislidelser. Ozon i høyere luftlag (øvre del av troposfæren) er en potent drivhusgass.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...