Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. februar, 1999
Nyheter
Samferdselsdept.
Oslo, 05.02.99
Hemmelige additiver i avisingsmidler
Avisingskjemikaliene inneholder mindre mengder hemmelig, men giftige, tilsatsstoffer. Det offentlige regelverket hindrer allmenheten i å få kjennskap til disse stoffene. Bellona oppfordrer statsråden til å avkreve leverandører av avisingskjemikalier på OSL full åpenhet omkring disse forhold som betingelse for å bli valgt som leverandør.
Det er nå kjent at visse mengder glykolbaserte og acetatbaserte avisingskjemikalier har lekket ned i grunnvannet under den østre rullebane på Oslo Hovedflyplass Gardermoen. De miljømessige konsekvensene av dette kan være alvorlige. Det er imidlertid knyttet en del usikkerhet rundt avisingskjemikalienes innhold av hemmelige tilsatsmidler. Slike tilsatser kan typisk dreie seg om konserveringsmidler, korrosjonshindrende midler og biosider. En mulig komponent kan være tolyltriazol. Informasjon om produktenes fullstendige kjemiske sammensetning ligger lagret hos Produktregisteret. Regelverket forhindrer imidlertid offentligheten fra å få innsyn i dette registeret. Dette innebærer at de hemmelige tilsatsstoffene kan representere en betydelig risiko uten at dette blir offentlig kjent. Statens institutt for Folkehelse uttalte i 1996 om disse stoffene at:
"Enkelte av stoffene ble antydet å være lite nedbrytbare, og å kunne akkumuleres (oppsamles) i fisk og andre marine dyr. Samtidig ble det oppgitt at gifteffekter på nervesystem, formeringsevne og respirasjon hos dyr og arvemateriale hos bakterier var referert i vitenskapelig litteratur."
Denne uttalelsen ble gitt uten å røpe hvilke kjemiske stoffer det er snakk om.
Bellona erkjenner at Produktregisterets regelverk ligger meget fast, men finner samtidig situasjonen uakseptabel. Vi har derfor følgende forslag:
At samferdselsdepartementet, som den øverste ledelse og eier av Oslo Hovedflyplass AS, avkrever full åpenhet omkring sammensetningen av avisingsvæskene og at denne åpenheten er en betingelse for at avtale om leveranse skal kunne inngås.
Fremgangsmåten er ukonvensjonell, men effektiv og fullt lovlig.
Med vennlig hilsenChristian Rostock
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...