Nyheter

Vektavgift for elbiler: Rammer både distriktene og familier

Bellona

Publiseringsdato: 12. oktober, 2017

Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy

- Regjeringens forslag til avgifter på elbiler er sjokkerende. De har lovet å holde elbilavgiftene uendret; i stedet vil de innføre en omvendt miljøskatt som rammer distrikter, byer, familier. At de samtidig lar drivstoffavgiften være uendret, er latterlig.

Regjeringen foreslår en ny vektavgift for elbiler over 2 tonn. Den vil øke nybilprisen for Teslaer – bare de veier så mye, foreløpig – med 7.000 – 70.000 kroner. Hovedargumentet er at avgiftsfordelene for elbiler har kostet samfunnet altfor mye.

Bellona-leder Frederic Hauge mener vektavgiften er sjokkerende, også fordi drivstoffavgiften for bensin og diesel samtidig holdes uendret.

 

Rammer distriktene – og byene

ingressimage_frederic-web-pangeapris.jpg Photo: Foto: Andreas Kokkvoll Tveit/Bellona

– Dette rammer spesielt folk i distriktene og pendlere som vil gå over til nullutslippsbiler. I tillegg kommer familier som i dag kan klare seg uten en bensin- eller diesel-drevet bil til langturer, sier Frederic Hauge.

– Det er et paradoks at regjeringen vil innføre denne nye avgiften på elbiler samtidig som en rekke norske byer bryter EUs regler om luftforurensning.

– Avgiften svekker Norge som elbil-leder: Internasjonalt er vi såvidt kommet inn i en lederposisjon, denne posisjonen vil nå svekkes.

 

Lettere hybrider?

Han mener det er en parodi at regjering har gitt store avgiftslettelser til hybridbiler som har satt inn et batteri «for syns skyld» – når de nå vil innføre en engangsavgift på opptil 70.000 på større elbiler.

Han mener også at argumentet om at tunge biler sliter mer på veiene, ikke holder vann så lenge de samtidig har gitt store avgiftslettelser til hybridbiler, også SUVer.

At ladbare hybrider heretter må ha en elektrisk rekkevidde på minst 50 km for å få maksimalt fradrag, hjelper bare litt. Kortere rekkevidde gir bare en andel av fradraget, mens ikke-ladbare hybrider mister det fullstendig.

– Vektavgiften ødelegger også forutsigbarheten for elbil-produsentene, i en bransje som trenger forutsigbare rammebetingelser – over flere år. Produsentene har lagt til grunn avgiftsfritak til 2020 , sier Frederic Hauge. – En slik ny avgift signaliserer at vi ikke ønsker store familiebiler.

Tesla-Murmansk En ny vektavgift for elbiler vil ramme biler over to tonn. Foreløpig gjelder det bare Teslaer. Credit: Bellona

Foreløpig rammes bare Tesla – det blir flere de neste tre årene:

  • Tesla Model S
  • Tesla Model X
  • Audi E-Trom Quattro (2018)
  • Mercedes Generation EQ (2019)
  • Jaguar I-pace (2018)
  • Skoda Vision E (2020)
  • Volvo (2020)
    (Kilde: Aftenposten)

 

Billigere med tyngre fossilbiler

Bedre blir det ikke av at drivstoffavgiften holdes uendret. Her ligger en stor mulighet for å hente inn inntekter. Avgiftsendringen betyr at særlig tyngre, fossildrevne biler-  blir billigere sammenliknet med elbiler.

– Å innføre elbilavgifter uten samtidig å øke avgiftene på fossildrevne biler tilsvarende, er rett og slett latterlig. Disse avgiftene må ta inn på det som forurenser, mener Frederic Hauge.

– Dette er vel det man kunne finne på i statsbudsjettet som er mest negativ signaleffekt internasjonalt og som virkelig er skadelig for elbilutviklingen.

 

Romslig

Tilhengerne av avgiften mener den slår relativt lite ut, ikke minst fordi folk som kjøper «millionbilene» har råd til å betale. Det argumentet har Hauge lite sans for.

– Mange som kjøper Teslaer, er vanlige familiefolk. De finregner på hva det koster og hva de sparer, inkludert bompenger, drivstoff og vedlikehold, og ender med å kjøpe elektrisk. Men da trenger mange av dem en bil som er romslig nok og med god nok rekkevidde. En slik bil må nødvendigvis ha en kraftig batteripakke, og den veier mye mer enn en bensintank, sier Hauge.

– Dette er ikke et forsvar av Tesla, men av en miljøvennlig politikk. Foreløpig er det bare Teslaen som rammes.

En vanlig Tesla S veier 2.100 kg, men enkelte modeller kan veie mer. En Tesla X veier 2.300-2.500 kg. Tunge batteripakker (størrelsesorden 500 kg) gjør også at de kan yte svært mange hestekrefter.

 

Vil slåss mot avgiften

Frederic Hauge sier Bellona nå vil starte kampen for å påføre regjeringen et nytt nederlag, når de nå legger seg på en så miljøfiendtlig linje.

– Både før og under valgkampen lovte at ikke å røre elbil-virkemidlene. Nå griper første sjanse til nettopp å endre disse. Alle miljøløfter fra regjeringen i valgkampen ser ut til å være løgn, sier Frederic Hauge.

 

Økt skatt på firma-elbil

Også skatten på el-drevne firmabiler økes. De vil fortsatt være gunstigere enn bensin- eller dieselbiler fordi listeprisen er lavere

Fordelsskatten på en gjennomsnittlig elfirmabil, for eksempel en e-Golf, vil ifølge statsbudsjettet øke med om lag 20.000 kroner, mens brukere av mer kostbare firma-elbiler, som en Tesla S, får økt skatten med om lag 40 000 kroner.