Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. juli, 2004
Skrevet av: Vanja Bjørke
Nyheter
I juni tok EU et viktig skritt i retning av kutt i svoveldioksid (SO2) -forurensning fra skip. SO2 forurenser luft og kan skape helseproblemer hos mennesker, og sur nedbør, som forstyrrer naturlige økosystemer. Den største kilden til SO2-forurensing i Europa er skip, ettersom skipsindustrien har blitt hengende etter på miljøsiden, sammenlignet med landbasert industri.
EUs miljøkommissær, Margot Wallström sier at EU vil oppleve en dramatisk reduksjon i SO2-utslipp med de nye utslippskvotene. Hun mener at avtalen vil føre til at EUs politikk angående renere skip nå får vind i seilene, etter å ha slitt i motvind i EUs ministerråd i mer enn et år. Tett befolkede havneområder, kyststriper og pH-sensitive økosystemer skal beskyttes spesielt. Wallström mener at EU-landene kan og bør gjøre mer for å heve de internasjonale miljøstandardene for skip. 20 av EU-landene har fortsatt ikke ratifisert den internasjonale maritime organisasjonens (International Maritime Organization, IMO) konvensjon om luftforurensing fra 1997.
Et viktig skritt
Dette er et viktig skritt i riktig retning» sier Bellona Europas Paal Frisvold fra Brussel. «Ministerrådets vedtak har satt i gang stoppeklokken – og vi vil tvinge EUs beslutningsinstitusjoner til å fatte endelig vedtak innen midten av 2005. Men Rådets vedtak om 1,5 % svovelinnhold ligger en hel prosent over det langt mer ambisiøse Europaparlamentet som i fjor vedtok 0,5 % for hele Europa. Først da vil vi få en reduksjon på linje med landbasert svovelutslipp, dvs. Mellom 60 – 80 % innen 2010.»
Dette blir nok en EU-thriller hvor vi kan oppleve et bikkjeslagsmål mellom Rådet og Parlamentet antar Frisvold. «Igjen er Europaparlamentet på miljøets side, noe som viser verdien av å ha et direkte folkevalgt beslutningsorgan i EU. Bellona vil ta en aktiv del i forhandlingene og alliansestriden i Brussel over de neste ni til tolv månedene. Første steg er å samle alle partene til en ny høring i Parlamentet til høsten. Vi venter bare på utnevnelsen av ny saksordfører i Parlamentet.»
Øvre grense for svovelinnhold i marint brennstoff er for tiden 5,0% eller 50 000 ppm (parts per million). Tillatt svovelinnhold for biler vil f.o.m. 2007 være på 10 ppm.
Nye grenseverdier
Den nye avtalen innebærer bl.a.
En 1,5% øvre grense for svovelinnhold i all typer drivstoff brukt i skipsfart i det Baltiske Hav, den Engelske Kanal og Nordsjøen.
Den samme 1,5% grensen for svovel i drivstoff brukt i passasjerfartøy i rute mellom havner innenfor EU fra 19 mai 2006.
En øvre grense på 0,2% svovel i drivstoff brukt i innenlands skipstrafikk og i havgående fartøyer som ankrer opp i EU-havner. Rådet ble også enige om en enda mer restriktiv grense på 0,1%, som skal tre i kraft 1 januar 2010.
Rådets anbefalinger skal nå tilbake til EU parlamentet til høring nummer to, før et endelig vedtak av EUs miljøvernministre.
.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...