EU-land doblet importen av russisk kjernebrensel
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juli, 2010
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– De utslippene vi har sett ved ulykker som Full City, Server og Rockness er jo relativt sett bitte små. Allikevel preger de områdene i tiår etterpå, sier Ben Pettersen, rådgiver på maritim industri i Bellona.
Skipet som nesten grunnstøtte ved Hvaler i Østfold i forrige måned hadde kun én meter klaring fra nærmeste grunne. Med 350 tonn bunkersolje om bord kunne det fort ha gått alvorlig galt. Kystverket sier nå at de vil stramme inn reglene, men Pettersen er ikke imponert:
– Det er bra at de strammer inn, men dette er jo kun en reaksjon på noe som allerede har skjedd. Det vi trenger er et helhetlig preventivt sjøsikkerhetsarbeid som kan forutse og unngå ulykkene på forhånd, sier han.
Grunnstøtingen kommer på samme tid som Kystverkets høringsrunde på den nye forskriften om losplikt i norske farvann. Her foreslår Kystverket å endre avgiftsstrukturen losingsavgift, losberedskapsavgift og farledsavgift, og har til og med som målsetting å redusere antall loser.
– Færre loser vil føre til flere grunnstøtinger, sier Pettersen. Ca 80 prosent av ulykkene langs kysten er med fartøy uten los.
– Losene er ”sikkerhetslimet” langs vår farefulle og sårbare kyst – det er nok ikke få alvorlige ulykker som losene gjennom årene har forhindret gjennom preventiv inngripen basert på kompetanse og erfaring, sier han.
– Båten ved Hvaler burde hatt los om bord, det samme gjelder Full City. Vi må få en avgiftsendring som vil gjøre trafikken langs Norskekysten sikrere ved at flere fartøy benytter los, sier han.
– Vi har allerede sett hvor alvorlig selv små utslipp kan bli. Det preventive sjøsikkerhetsarbeidet er ikke har blitt prioritert, men nå er det på tide at det får et ordentlig løft.
En analyse Bellona har gjennomført viser at leveransene av russisk kjernebrensel til land i EU økte fra 314 tonn i 2022 til 573 tonn i 2023. Transaks...
Industrien får slippe ut 200 tonn nitrogen i en Oslofjord som sliter, mens tiltak for å fjerne nitrogen står bom fast i kø. Hvorfor? Denne k...
– Dagens enighet sikrer helt nødvendig forutsigbarhet for industrien. Men det er ikke til å komme unna at rammevilkårene er svekket, sier Martin Svei...
Bellona-initiativet Sahara Forest Project mottok nylig en «Silver Jubilee Medal» av Kong Abdullah II av Jordan. – Et stolt øyeblikk for hele Sa...