En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. mai, 2011
Skrevet av: Sigurd Enge
Nyheter
Bruk av gass som drivstoff på skip har økt kraftig siden bilfergen M/F Glutra ble levert i 2000. M/F Glutta var den første LNG-drevne båt i Norge.
Gass som drivstoff har mange fordeler sammenliknet med olje, men også utfordringer som ikke er løst. Jeg er overbevist om at gass har en fremtid som drivstoff til skip og at utfordringene med uforbrent metan er mulig å løse. I fremtiden må LNG (liquefied natural gas) produseres ved hjelp av bioenergi til erstatning for dagens fossile LNG. Da vil LNG bli en del av løsningen på klimaproblematikken.
Barnesykdommer
Teknisk Ukeblad publiserte mandag 23. mai en artikkel hvor de fremstiller bruk av LNG (gass) på skip som en klimaversting. Bakgrunnen er uforbrent metan som slippes ut gjennom eksosen. Metan er en aggresiv klimagass som har 21 ganger større effekt enn CO2. Det betyr at 1 gram metan har samme effekt som 21 gram CO2.
Produsentene av gassmotorer jobber med å redusere metanlekkasjen. Metanutslippene vil bli lavere når annen generasjons LNG-motorer er på plass. Bruken av LNG på skip er forholdsvis ny og man kan si teknologien er «umoden». Enhver ny teknologi må gjennom flere generasjoner før man har optimale driftsbetingelser.
Mange fordeler
Det som er viktig er at LNG har et stort potensiale for å bli et mer miljø- og klimavennlig alternativ til tungolje og diesel. Det er flere grunner til LNG kan bli fremtidens løsning:
Utfordringer som kan løses
Det er likevel flere utfordringer som må overvinnes før miljø og klimaeffekten er optimal.
Å løse disse utfordringene krever forskning, fremsynte politikere og næringsaktører med riktig fokus.
Sigurd Enge,
fagrådgiver Bellona
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...