Har gruveselskaper fått Støre i bånn?
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. august, 2009
Skrevet av: Tone Foss Aspevoll
Nyheter
Kapteinen om bord på Full City ble i går siktet for å ha brutt rapporteringsplikten, da skipet begynte å drive natt til fredag 31. juli, med fare for personers sikkerhet og miljøødeleggelser.
Politiet tok mandag ut siktelse mot kapteinen, for å ha brutt Skipssikkerhetslovens §37 om manglende rapportering. Kapteinen kan dermed bli straffet med opp til to års fengsel.
Vurderer utvidet siktelse
Politiadvokat Siri Karlsen bekreftet i går at politiet vurderer å utvide siktelsen, både i omfang og til flere personer.
Bellona mener politiet bør utvide siktelsen til også å gjelde Skipssikkerhetslovens §15, for manglende vakthold, med en strafferamme på ett år.
– Skipet drev i 20 minutter uten at de viste tegn til handling eller meldte i fra om problemer. Vi mistenker at vaktholdet ikke har vært som det skulle ha vært sier Sigurd Enge, skipper på Bellonas M/S Kallinika og erfaren sjømann.
– Viktig signal
Enge er lettet over at det er blitt tatt ut siktelse:
– Det er grov miljøkriminalitet han er siktet for. Denne siktelsen sender et viktig signal ut til vanlige folk som er berørt av ulykken, samtidig som siktelsen også vil ha en preventiv effekt, sier Enge til VG Nett.
Språkproblemer
Han tror også at manglende språkkunnskaper hos skipets nøkkelpersonell har medvirket til at skipet havariets hendelsesforløp.
– For å kommunisere på radio må man kunne engelsk, sier han.
«Full City» lå på anker utenfor Langesund da det blåste opp til storm utenfor Langesund natt til fredag. Skipet endte på grunn like utenfor Langesund, og har forårsaket oljesøl langs hele kysten, fra Larviksfjorden til Grimstad.
Les mer om forliset og omfang av oljesøl hos Kystverket.
Bellonas krav
Her er Bellonas viktigste krav til Regjeringen, i etterkant av oljesølet fra Langesund:
• Gjennomgang av rutiner for å gripe inn ovenfor et skip som ikke svarer når det blir anropt av Trafikksentralen.
• Økte bevilgninger for å sikre statlig slepebåtberedskap i Sør-Norge og strengere krav til kvaliteten på oljevernutstyret.
• Forbud mot bruk av tung bunkersolje til skip som går i norske farvann.
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...