Reisebrev fra Murmansk: En historisk el-bil-reise

Murmansk med elbil I fjor kjørte Bellona til Murmansk i elbil. Credit: Bellona

Tirsdag morgen rullet en av Norges om lag 2500 Teslaer ut av en garasje i Kirkenes. Med fem Bellona ansatte om bord lå veien over grensen til Murmansk i Nord-vest Russland. Dette var begynnelsen på en historisk reise. Det som er blitt en hverdag for mange nordmenn, er fortsatt et ukjent fenomen i denne delen av Russland, nemlig elbilen. Det er første gang en elbil kjører til Murmansk, og aldri før har en Tesla kjørt en strekning på over 250 kilometer så langt nord (ca. 69 breddegrader).

På Europavei 105, som går fra Kirkenes og helt ned til Krim-halvøya, var forholdene ypperlige med sol og 12 kuldegrader. Teslaen lå stødig på veien med gjennomsnittsfart på 80 kilometer i timen. For en som aldri før har vært i Russland var inntrykkene sterke. En tydelig militær tilstedeværelse i form av baser, skytebaner og patruljering var en påminnelse på at vi nå befinner oss i et av verdens geopolitiske stormakter. På ett tidspunkt kjørte vi forbi en tungt lastet militærconvoy, som sannsynligvis var på vei ned til Krim.

Veien til Murmansk gikk via industribyen Nikel. Midt i sentrum av denne byen med ca 12.000 innbyggere ligger nikkel-fabrikken som bidrar til ekstrem forurensning og dårlig luftkvalitet for innbyggerne. I to tiår år har Bellona prøvd å få til en konstruktiv dialog med industrien om å få til noen gode renseløsninger. Hittil har dialogen vært uten hell,  men håpet er at økt etterspørsel etter nikkel til produksjon av elbilbatterier vil legge press på russisk industri.

Etter ca. 4 timer ankom en sliten men fornøyd gjeng Murmansk. Fortsatt var det 100 kilometer rekkevidde igjen på Teslaen, som dermed hadde bestått prøven med glans.


Created with Admarket’s flickrSLiDR.

Agnes Árnadóttir

agnes@bellona.no