–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. august, 2013
Skrevet av: Bellona
Nyheter
De siste to ukene har Hauge lånt den elektriske nyheten på en 270 mils Norges-turné, fra Oslo til Nordkapp. Det var derfor kjærkomment å sette seg inn i sitt eget eksemplar. – Jeg var så heldig å få låne en bil til å gjennomføre Bellonas elektriske valgkampturné for miljøet. De siste ukene har jeg fått testet både bilen og lademuligheter grundig og er nå desto mer overbevist om at det er på tide å samle hele Norge til ett elbilrike, forteller Hauge.
Bellona-lederen har lang tradisjon i å føre an i kampen for elbil i Norge. Allerede i 1989 importerte han Norges første elbil sammen med AHA-kjendis Morten Harket, en ombygd Fiat. Etter å ha kjørt utallige ganger gjennom bomringen uten å betale og kjøpt bilen tilbake på tvangsauksjon gang på gang, ga politikerne etter; gratis bompassering for elbiler var et faktum.
Da Tesla gjorde sitt inntog i Norge for første gang i 2009, med den elektriske sportsbilen Roadster, sto Frederic Hauge først i køen. Med Bellona-logo på siden og klampen i bånn var han snart å se i selskap av sentrale politikere og andre som lot seg begeistre av den spreke lydløse nyheten.
Fire år (og et klimaforlik) senere, er det nå familiebilen Tesla Model S som står klar til å følge Bellona og Hauge videre inn i en elektrisk fremtid.
– Denne bilen beviser at det nytter å jobbe for miljøteknologiske løsninger. Om få år vil alle kjøre elbil, uansett hvor i landet de bor. Med elbilfordelene her til lands og superladerne som kommer i løpet av noen måneder, kan man lade bilen fra tomt batteri til nye 480 kilometer på en halvtime. Da er det ingen som vil velge bensin eller diesel mer, avslutter Bellona-lederen.
Photo: Foto: Bellona
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...