Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. januar, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Forskningsprogramet ble startet i 1993 under navnet «Partnership for a New Gereration of Vehicles» (PNGV). Programmets mål var å redusere drivstofforbruket pr kjørte kilometer til en tredel, og prototyper for disse bilene skulle være klare i 2004 med masseproduksjon fire år senere.
Brenselcelleteknologien har vært en av flere teknologier man har forsket på. Nå spisses forskningen mot bruk av hydrogen og brenselceller i et nytt sammarbeidsprogram som kalles FreedomCAR.
Det har vært bekymrede røster i USA som hevder at man nå vender fokus bort fra teknologier som nå er klare og som kan raskt gi gevinster i form av redusert oljeforbruk. Man frykter at man røyklegger eksisterende løsninger med igjen å fokusere på hva som kommer.
Skal man høste gevinstene av programmet som er gjennomført, er det viktig at USA nå strammer til kravene til drivstoffeffektivitet. De siste femten årene er ikke drivstoffeffektiviteten økt for lette kjøretøy. I tillegg har salget av tyngre kjøretøy hatt en stor økning. Uten en regulering vil man ikke få bilene ut på markedet fordi drivstoffprisen i USA er lav.
Hensikten bak begge programmene er å redusere avhengigheten av importert olje. 11. september satte temaet igjen på den amerikanske dagsorden.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...