Nyheter

Mercedes ut med 60 hydrogenbiler i 2003

Daimler Chryslers F-Cell. På utsiden ser den ut som en vanlig A-klasse.
Daimler Chrysler

Publiseringsdato: 9. oktober, 2002

Skrevet av: Sondre Grinna

Daimler Chrysler har lenge vært den mest offensive utvikleren av hydrogenbusser. Nå kommer de seg igjen opp i tet i det prestisjetunge racet for å få prøveserier av brenselcellepersonbiler på veien.

I sommer annonserte Toyota at de ville putte 20 biler på veien i løpet av høsten. Dette var ett år tidligere enn planlagt. Honda fulgte opp med å si at de vil ha 30 biler klare ved årsskiftet, mens Nissan fremskyndet sin forsøksserie med to år til 2003.

DaimlerChrysler (DC) har lenge vært langt fremme når det gjelder utvikling av brenselcellebiler, og har sagt at de vil sette første prøveserie på veien i 2004/2005. Nå ser det ut til at også DC fremskynder dette til neste år. I følge nettstedet Fuel Cell Today skal 60 Mercedes A-klasse med brenselceller ut i testkjøring på vanlig vei i USA, Japan, Europa og Singapore. Bilen kaller de for F-Cell.

Flest testkjøretøyer
Disse bilene kommer i tillegg til DCs 30 busser som skal gå i 10 europeiske byer fra neste år. Oslo var en hårsbredd fra å få være med i det EU-støttede prosjektet som bærer navnet CUTE. Til sammen vil da DC ha 90 kjøretøyer på veien, betydelig flere enn konkurrentene.

 

bcf28f0ff95f99e35c6575d534a001e5.jpeg Photo: Daimler Chrysler

I 1994 kom den første brenselcellebilen fra Mercedes. Det var en stor van der brenselcellene med tilhørende utstyr og tank tok det meste av plassen. I årene som er gått er systemet krympet og effektivisert slik at det passer inn i en liten bil som A-klassen uten at det reduserer plassen. Kravet om at innvendig plass ikke skal reduseres går imidlertid utover rekkevidden som er på beskjedne 160 km.

Toppfarten er på 140 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t går på 16 sekunder. Mercedes Benz 140 (lang) bensinversjon presterer 170 km/t og 0 til 100 km/t på 13,2 sekunder. Ikke dårlig prestasjon av den unge teknologien.

Men før bilen kan komme i vanlig salg er det fortsatt mye utvikling som står igjen. Professor Jürgen Hubbert hos DC sier vekten må reduseres, kostnadene må ned, og pålitelighet og holdbarhet må forbedres. I tillegg kommer utbygging av infrastruktur, det vil si i hovedsak fyllestasjoner.