– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. juni, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Nissan annonserte på sitt 104. ordinære aksjonærmøte forrige uke, at de planlegger å investere 85 milliarder Yen (715 millioner US dollar) i FoU på brenselceller de neste fem årene.
— Dette viser nok en gang at det investeres mye penger rundt i verden for å virkeliggjøre hydrogensmfunnet, sier Sondre Grinna, fagmedarbeider i Bellona.
President and Chief Executive Officer i Nissan, Carlos Ghosn, fortalte de 965 frammøtte aksjonærene at brenselcelle kjøretøy er et sterk prioritert område, og en kommersialisering av slike biler er ventet å avgjøre hvile bilfabrikanter som er konkurransedyktige i framtiden.
X-Trail
I desember i fjor godkjente japanske myndigheter Nissans hydrogenmodell X-Trail, som nå blir testet ut på japanske veier. X-Trail er en hydrogen brenselcelle bil med et kompakt lithium-ion batteri, tilsvarende som er i bruk i Nissans Hypermini el-bil og andre biler med alternativt drivstoff. Energitilførselen kommer fra en brenselcelle utviklet av UTC Fuel Cells. Tidligere denne måneden ble X-Trail lansert i en ny og forbedret utgave, der de fleste endringene er av eksteriørmessige art.
Samarbeider med Toyota
Satsingen på X-Trail inngår i Nissans «Green Program», som er en handlingsplan som skisserer selskapets satsing innen miljø, produkt- og teknologiutvikling, resirkuleringsstrategi og andre initiativer.
Nissan inngikk i fjor et langtidssamarbeid med Toyota om utvikling av hybridsystemer. Dette samarbeidet omfatter både teknisk utvikling og samarbeid om hvordan best mulig implementere hybridbiler i markedet. Nissan er også medlem av the California Fuel Cell Partnership.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...