Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. november, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Det er Fuelcelltoday.com som rapporterer den gledelige nyheten. Brenselcellebussene, produsert av DaimlerChrysler, har gått i trafikk i forbindelse med det europeiske CUTE-prosjektet i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Stockholm og Stuttgart.
Beviser at teknologien holder mål
Bussdrift er noe av det mest krevende en motor kan bli utsatt for. Krav til forventet kjørelengde, levetid og ytelse er langt tøffere for busser enn for biler. At DaimlerChryslers CUTE-busser har gått såpass langt er et synlig bevis på at brenselcellene nærmer seg markedet. Professor Herbert Kohler, leder for fremdriftssystemer i DamlerChrysler-konsernet sier til Fuelcelltoday at bussene har overbevist når det gjelder robusthet og driftsikkerhet i en rekke ulike topografier og klimasoner gjennom prosjektet.
Til nå har brenselcellene i bussene vært i drift i omtrent 2000 timer. I en pressemelding fra DaimlerChrysler skriver selskapet at brenselcellens levetid nå nærmer seg konvensjonelle motorer som bensin og diesel.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...