
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. november, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Det er Fuelcelltoday.com som rapporterer den gledelige nyheten. Brenselcellebussene, produsert av DaimlerChrysler, har gått i trafikk i forbindelse med det europeiske CUTE-prosjektet i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Stockholm og Stuttgart.
Beviser at teknologien holder mål
Bussdrift er noe av det mest krevende en motor kan bli utsatt for. Krav til forventet kjørelengde, levetid og ytelse er langt tøffere for busser enn for biler. At DaimlerChryslers CUTE-busser har gått såpass langt er et synlig bevis på at brenselcellene nærmer seg markedet. Professor Herbert Kohler, leder for fremdriftssystemer i DamlerChrysler-konsernet sier til Fuelcelltoday at bussene har overbevist når det gjelder robusthet og driftsikkerhet i en rekke ulike topografier og klimasoner gjennom prosjektet.
Til nå har brenselcellene i bussene vært i drift i omtrent 2000 timer. I en pressemelding fra DaimlerChrysler skriver selskapet at brenselcellens levetid nå nærmer seg konvensjonelle motorer som bensin og diesel.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...