Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 5. oktober, 2005
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Mandag denne uken startet karteleggingen av den tyske ubåten U864 og dens last på 65 tonn kvikksølv. En rekke undersøkelser skal gjennomføres for å vurdere hvilket tiltak som best kan løse et potensielt stort miljøproblem. Levetiden til beholderene med kvikksølv er anslått til 60 år og det innebærer at tiltak må iverksettes så snart som mulig.
Kartlegger kvikksølvubåten
I dag ble både Bellona og en rekke medier tatt med ombord i Geoconsult sitt fartøy SV Geobay. Tidligere i uken ble området rundt ubåten kartlagt ved hjelp av multistrålelodd, sidesøkende sonar og penetrerende ekkolodd. Dette har resultert i klare bilder av bunntopografien og de to lokaliserte delene av vraket. Midtseksjonen er fortsatt ikke funnet. Prosjektleder Arvid Pettersen fra Geoconsult skisserte følgende arbeidsoppgaver for forprosjektet:
Dagens program bestod av undersøkelser med en ROV (fjernstyrt ubåt). Bellona og presse fikk se svært klare bilder av ubåten live under operasjonen. Dette var innledningen til ROV-undersøkelsene og de neste dagene skal det gås mer konkret til verks for å få oversikt over tilstanden til vraket og eventuelle løse kvikksølvbeholdere på bunnen.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...