Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. juli, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Trafikken står for en vesentlig del av luftforurensningen i de kinesiske storbyene. I Beijing er trafikkens andel 63% av CO, 74% av HC og 22% av NOx (tall fra 1992) basert på årlige utslipp.
Shanghai og Beijing har i dag de største bussflåtene i Kina. Shanghai har 10200 diesel- 6800 bensin- og 520 trolleybusser. I Beijing består bussflåten av 4310 diesel- , 2640 bensin – 1600 LPG- 300 Naturgass (CNG)- og 546 trolleybusser. Det var i 1998 totalt 184 352 kollektiv-transportbusser i Kina.
Etterspørselen etter nye store og mellomstore busser forventes å øke med 5% årlig fram til 2030. En beregning som er gjort av Zong-Qiang m.fl. ved Tsinghua Universitetet i Beijing viser at brenselcellebusser med hydrogen vil være økonomisk fordelaktige i en livssyklus framfor dieselbusser i 2020. Kina kan bli verdens største marked for brenselcellebusser.
En plan for å innføre hydrogen i Kinas transportsektor er påbegynt. Det blir fremholdt fire barrierer mot kommersiell innføring av brenselcellebusser i Kina i dag.
Den nasjonale planen for å innføre brenselcellebusser i Kina er allerede i sin andre fase og vil demonstrere bruk av10 -15 brenselcellebusser i Beijing og Shanghai fram til 2005. Prosjektledelsen arbeider for tiden med å skaffe til veie brenselcellebussene fra en utenlandsk leverandør. Fase tre vil være et større testprosjekt med 100-200 busser i 10 byer fram til 2010. Målet med prosjektet er full kommersiell implementering fra 2010. Kineserene ønsker å starte produksjon av egne brenselcellebusser på sikt fordi dette vil gi rimeligere busser.
Kilde:
«The feasibility of Fuel cell Bus commersialization in China» Zong-Qiang Zhengmin, Chen Linxin og Gu Shuhua, Hydrogen Energi Progress XIII, IAHE 2000
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...