Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. juli, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Trafikken står for en vesentlig del av luftforurensningen i de kinesiske storbyene. I Beijing er trafikkens andel 63% av CO, 74% av HC og 22% av NOx (tall fra 1992) basert på årlige utslipp.
Shanghai og Beijing har i dag de største bussflåtene i Kina. Shanghai har 10200 diesel- 6800 bensin- og 520 trolleybusser. I Beijing består bussflåten av 4310 diesel- , 2640 bensin – 1600 LPG- 300 Naturgass (CNG)- og 546 trolleybusser. Det var i 1998 totalt 184 352 kollektiv-transportbusser i Kina.
Etterspørselen etter nye store og mellomstore busser forventes å øke med 5% årlig fram til 2030. En beregning som er gjort av Zong-Qiang m.fl. ved Tsinghua Universitetet i Beijing viser at brenselcellebusser med hydrogen vil være økonomisk fordelaktige i en livssyklus framfor dieselbusser i 2020. Kina kan bli verdens største marked for brenselcellebusser.
En plan for å innføre hydrogen i Kinas transportsektor er påbegynt. Det blir fremholdt fire barrierer mot kommersiell innføring av brenselcellebusser i Kina i dag.
Den nasjonale planen for å innføre brenselcellebusser i Kina er allerede i sin andre fase og vil demonstrere bruk av10 -15 brenselcellebusser i Beijing og Shanghai fram til 2005. Prosjektledelsen arbeider for tiden med å skaffe til veie brenselcellebussene fra en utenlandsk leverandør. Fase tre vil være et større testprosjekt med 100-200 busser i 10 byer fram til 2010. Målet med prosjektet er full kommersiell implementering fra 2010. Kineserene ønsker å starte produksjon av egne brenselcellebusser på sikt fordi dette vil gi rimeligere busser.
Kilde:
«The feasibility of Fuel cell Bus commersialization in China» Zong-Qiang Zhengmin, Chen Linxin og Gu Shuhua, Hydrogen Energi Progress XIII, IAHE 2000
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...