–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. april, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Dette er den aller første u-båten som blir drevet av hydrogen brenselceller, og det er knyttet store forventninger til den. Båten som kalles U-31 er i ubåtklasse 212A, og har på grunn av brenselcelle-driften en overlegen kapasitet til å være lenge neddykket. Den kan holde seg nedykket opptil 3 uker før den trenger å komme opp til overflaten. Dette er ikke mulig med konvensjonelle dieseldrevne u-båter siden disse bruker batteri i neddykket tilstand, og må til overflaten for å lade disse.
U-31 har også en dieselmotor i tillegg til brenselcellene, den blir koblet inn når man ønsker høy fart, og når båten går i overflateposisjon.
I tillegg til neddykkingskapasiteten er båtens største fortrinn at den er ekstremt stillegående. Motoren utvikler ingen varme eller eksos, noe som gjør båten nesten umulig å oppdage. Båten er 56 meter lang og 7 meter brei, og er dermed egnet til å operere i grunne farvann langs land. Dette er ikke mulig med atomdrevne u-båter siden strålingsskjermingen på disse gjør at de blir for store til å manøvrere i grunnere farvann.
Etter testene er ferdige i Østersjøen setter u-båten kursen nordover og skal teste akustiske instrumenter og ildledningsystemer i samarbeid med den norske marinen i sommer.
U-31 koster ca 300-350 millioner US dollar og er bygget hos Howaldswerke Deutsche Werft i Kiel (HDW). HDW bygde sin første u-båt allerede i 1851 til den Dansk-Tyske krigen, og blir regnet som fødestedet til den moderne u-båt. Fra mars 2004 har den tyske marinen planlagt å ta 4 hydrogen brenselcelle-båter inn i tjeneste.
Les mer i FuelCell Today, PlanetArk og Teknisk Ukeblad.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...