–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. november, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Med et slikt fritak slipper man moms og engangsavgift ved registrering samt årsavgift, på lik linje med elbiler. Dette er tiltak som vil gjøre det mer attraktivt å gå til anskaffelse av slike nullutslippskjøretøy.
Hydrogenbiler er fremtidens miljøvennlige bilteknologi, og representer et satsingsområde for alle større bilfabrikanter. Disse kjøretøyene er forurensningsfrie med vanndamp som eneste utslipp. En omlegging til hydrogen som drivstoff vil være det viktigste bidraget for reduksjon av klimagasser globalt, og for bedret byluft lokalt.
Bellona med Nordens to første hydrogenbiler
Bellona kjøpte Nordens to første hydrogenbiler i 2001 og har siden den gang ventet på at dagen for fullt avgiftsfritak skulle komme. Disse bilene ble innkjøpt fra et prosjekt i Hamburg som nylig var avsluttet (WEIT-prosjektet), som hadde hatt bilene gående på tyske veier i tre år. Bilene er to ombygde Mercedes Sprintere og har vært parkert ved Bellonas hovedkontor i påvente av avgiftsfritak. Den ene bilen ble stilt ut på Autofil-messa på Lillestrøm i 2002 og trakk da store mengder nysgjerrige og interesserte tilskuere.
Dette er ikke første gang Bellona gjør nybrottsarbeid i transportsektoren. Også Norges første elbil ble innkjøpt av Bellona i 1989, og ved å kjøre med denne ulovlig i bomringen i Oslo satte vi fokus på hvordan myndighetene kunne tilrettelegge for mer miljøvennlig transport.
Ingen ekspressbehandling– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...