Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. februar, 2001
Skrevet av: Thomas Nilsen
Nyheter
På tross av at værmeldingen varslet storm valgte kapteinen ombord på den russiske oljetankeren Volgograd å gå nært inntil land da han passerte Finnmarkskysten onsdag ettermiddag. Oljetankeren, som er på 15 000 tonn og 144 meter lang, er på vei fra det oljefeltene i Petsjorahavet til St. Petersburg. Da Forsvaret oppdaget oljetankeren var den bare 4-5 nautiske mil fra land, nordøst av Sørøya.
Pressetalsmann, Jon Espen Lien, ved Forsvarskommando Nord-Norge sier til NRK-Finnmark at det er urovekkende at norske myndigheter ikke blir varslet om slike transporter. Det var en ren tilfeldighet som gjorde at Forsvaret oppdaget oljetankeren fra Russland.
Oljetankeren er eid av Lukoil Arctic Tankers og er på vei til St. Petersburg. Den oljefrakten som nå har startet langs kysten av Finnmark og videre sørover til Europa er bare begynnelsen på russernes gigantiske planer for transport fra oljefeltene i Komi-republikken, offshore i Petsjorahavet og fra Varandei-feltet. En rekke nye små oljetankere av samme type som onsdag ble oppdaget utenfor Sørøya vil bli levert til Murmansk Shipping Company i løpet av de nærmeste årene. Hovedaksjonæren i Murmansk Shipping Company er det russiske oljeselskapet Lukoil.
På sikt er det også planer om å bygge en omlastingshav for olje ved Kolakysten. De små oljetankerne vil frakte oljen til denne omlastingshavnen, mens større supertankere vil frakte oljen videre langs kysten av Finnmark til markedene i Europa, i første rekke oljehavnen i Rotterdam.
Hvis oljetankeren som i går ble oppdaget bare 4-5 nautiske mil kilometer utenfor Sørøya hadde fått motorhavari, ville den kunne drevet i land i løpet av 20 minutter, altså lenge før en taubåt hadde kunnet komme den til unnsetning. Dagens oljevernberedskap virker heller ikke i de vindforholdene som onsdag var i Barentshavet.
Etter anmodning fra Forsvaret la kapteinen ombord på Volgograd om kursen og gikk ut til 20 nautiske mil fra kysten. Et kystvaktfartøy følger nå oljetankeren for eventuelt å kunne bistå hvis den skulle få problemer.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...