Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. juli, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Ballard er en av verdens ledende utviklere av brenselceller. Selskapet har etter manges mening en stor del av æren for at brenselcelleteknologien nå befinner seg i startgropa for kommersialisering. Aksjekursen til Ballard har femdoblet seg siden november i fjor og selskapet blir av flere fremholdt som en av vinnerene i brenselcelleracet.
Mest kjent er selskapet for å ha levert brenselcellemotorer til prototypebiler fra blant annet DaimlerChrysler og Ford. Flere bilprodusenter vil starte produksjon av brenselcellebiler om tre til fire år.
Ballard har også utviklet brenselcellesystemer for stasjonær kraftproduksjon basert på den samme brenselcelleteknologien. I Europa har Ballard inngått en allianse med franske Alstom. Alliansen har som mål å kommersialisere brenselceller til stasjonær kraftproduksjon. I løpet av de neste to årene vil de levere åtte brenselcellesystemer til europeiske energiselskaper.
Den første av de åtte 250 kw systemene av PEM typen ble i våres levert til det tyske energiselskapet Bewag og er i drift i Berlin. Den andre enheten vil bli levert senere i år til det Basel baserte energiselskapet EBM. «Brenselceller opererer med høy effektivitet og danner sammen med fornybar energi grunnlaget for fremtidens hydrogenbaserte energi-industri» sa Bewags Martin Pokojski til Reuter.
Brenselceller opptar mindre plass og er med riktig brensel mer miljøvennlig enn tradisjonelle kraftverk. Brenselcellesystemer egner seg godt for desentralisert kraftgenerering. Fordelen med dette er blandt annet bedre utnyttelse av kraft og varme samt redusert behov for utbygging av strømnettet.
Oljeselskapet Shell og teknologiselskapet Siemens-Westinghouse gikk tidligere i år ut med planer om å bygge et CO2-fritt brenselcellegasskraftverk i Norge på Vestlandet allerede til høsten. Shell og Siemens-Westinghouse sitt prosjekt baserer seg på en annen type brenselcelleteknologi, nærmere bestemt fastoksid brenselceller. Bellona har tidligere omtalt kraftverk basert på brenselcelleteknologi i rapporten Grønn Kraft & Varme.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...