– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. april, 2001
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Bellona tester elektrisk scooter:
6 punto 8 er først og fremst bitte liten. Men med en toppfart på 28 km/t, holder den følge med trafikken i Thorvald Meyers gate, som må sies å være hjemmebane for denne farkosten. Det er nemlig først og fremst i rolige bygater en el-scooter kommer til sin rett. Den vekker berettighet oppsikt når man ruller lydløst forbi fortauskafeer på Grünerløkka, med sine bittesmå trillebårhjul, sykkelsete og en sjarmerende uelegant framtoning.
Bensin-scootere forurenser
Vanlige scootere med bensindreven totaktsmotor, har blitt populære kjøretøy i byene. Men de trendy tohjulingene har en stor ulempe. De forurenser nesten like mye som en bil, pga manglende katalysator og dårlig forbrenning i motor. Og de bråker som en motorsag. 6 punto 8, derimot, har null utslipp, og er helt lydløs. Mens man venter på grønt lys, er motoren av. Vri på gassen, og du suser avgårde med god samvittighet.
God rekkevidde
Puntoen har en rekkevidde på nesten 3 mil. Det holder faktisk i lange baner til det formålet den er bygget for, nemlig rask og lettvint transport i bygater. Toppfarten på 28 km/t er tilstrekkelig, og en effekt-booster sørger for å holde farten i tunge oppoverbakker. Med en vekt på bare 30 kg, og sammenleggbar konstruksjon, kan den lett plasseres i bagasjerommet på en personbil og medbringes til for eksempel hytta.
Scooteren er klassifisert som moped, og importeres av Klimitt AS i Oslo.
Prisen blir som en bensinscooter, trolig omkring 18000 kroner.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...