–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. mai, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
«….nøkkelkomponent i vår langsiktige bedriftsstrategi»
I sin andre Corporate Citizen Report sier Ford at når klimaspørsmålet kom opp som et viktig spørsmål tidlig på 1990-tallet var de skeptiske til kunnskapen som viste at mennskelig aktivitet er en hovedårsak til klimaendring. På slutten av 1990-tallet, når forskernes kunnskaper hadde blitt større, begynte Ford å skifte standpunkt. I dag «har lederne gjort det helt klart at mener problemet er reelt» sier rapporten i følge ENS. «Konsernet har kommet til et standpunkt der vi ser klimaendring – og vårt ansvar for det – som en nøkkelkomponent i vår langsiktige bedriftsstrategi».
Fords holdning til klimaspørsmålet er viktig for å finne frem til gode løsninger. Ford oppgir selv at produksjon og bruk av deres produkter slipper ut omtrent 400 millioner CO2 ekvivalenter hvert år, i følge Financial Times. Dette er 7 ganger mer enn de norske klimagassutslippene, eller nesten 2% av verdens utslipp. Dette gjør Ford til en viktig aktør.
Skal utslippene av CO2 fra transportsektoren reduseres i stort monn, må verden ta i bruk karbonfrie drivstoff. Ford har utviklet en hydrogenbil som de tidligere har sagt at de vil begynne å selge fra rundt 2004. Også mange andre bilfabrikkanter invisterer milliarder i utvikling av hydrogenbiler.
Myndighetene må stille krav som skaper et marked
Men bilfabrikkene er avhengige av et marked. Dette kan myndighetene i ulike land være med å legge forholdene til rette for. Her i landet har myndighetene gjennom mange år gjort en stor innsats gjennom avgiftsfritak for elbiler. Fra sommeren fjernes også merverdiavgiften for elektriske biler. I California har man innført et regelverk som pålegger bilfabrikkene å selge nullutslippsbiler. Et slik regelverk vil garantere bilfabrikkene at de får avsetning på produktene sine. Den produsenten som har klart å utvikle den beste teknologien vil være den som kommer best ut i konkuransen som oppstår.
Norge kan komme til å spille en nøkkelrolle i det europeiske hydrogensamfunnet. På grunn av at Moder Jord har tilgodesett Norge med store naturgassforkomster og egnede lokaliteter til å deponere CO2, kan vi forsyne Europa med ren og billig hydrogen.
Ved at bedrifter og myndigheter gjør noen grep, vil vi snart kunne kjøre rundt i utslippsfrie biler som er like gode som dagens biler. Ford er allerede i gang.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...