Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge Aftenposten er de fleste sjøkartene basert på 115 år gamle oppmålinger. Mange steder er det unøyaktigheter både i posisjon og dybde. Denne unøyaktigheten har vært til å leve med så lenge man har basert seg på tradisjonell navigasjon. Nå brukes derimot satelittnavigasjon og da må angitt posisjonen stemme nøyaktig med posisjonen på kartene.
Det norske Veritas anslår at elektroniske sjøkart reduserer sannsynligheten for grunnstøtinger med 40%. En slik reduksjon vil ha miljømessig betydning da mye miljøskadelig gods fraktes med skip. I tillegg er det fare for utslipp av drivstoff.
En ekstragevinst er at enkelte skip kan spare opptil 10% drivstoff når de seiler etter elektroniske kart. Dette gir omtrent 10% reduksjon i utslipp fra disse fartøyene.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...