Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. april, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
Et pilotanlegg skal stå ferdig om fem år, men det kan ta opptil 15 år før en demonstrasjon kan utføres i full skala. Selv om interessen er størst for forbrenning med oksygen og CO2 i stedet for med luft, skal flere metoder bli undersøkt.
Forbrenningsgassene blir en blanding av CO2 og SO2, noe som er fordelaktig siden de kan deponeres underjordisk sammen uten fordyrende separasjon.
Ulempen er at elproduksjonen blir rundt 20 prosent lavere enn ved konvensjonelle kullkraftverk. Den tapte energien er benyttet til luftseparasjon og til å komprimere forbrenningsgassene.
Statoil, Norsk Hydro og over 30 andre bedrifter og institusjoner deltar i prosjektet som har søkt om å inngå i EUs 6. rammeprogram, og har et budsjett på 300 millioner svenske kroner.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...