
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 22. oktober, 2007
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– Det er svært gledelig at EU fortsetter sitt arbeid for å regulere skipsfarten, sier en fornøyd Konrad Pütz til Bellona Web. Han har tidligere etterlyst strengere miljøkrav til skipsfarten.
Internasjonal skipsfart går i stor grad på forurensende tungolje og kan i dag kjøpe drivstoff avgiftsfritt. I tillegg er NOx og svovel-utslipp svakt regulert sammenlignet med virksomhet på land, mens det ikke finnes begrensinger av klimautslipp og partikler
Et av forslagene EU-kommisjonen legger frem er å gjøre det mer lønnsomt for skip som ligger til kai å bruke strøm fra land i stedet for egne motorer. Dette vil redusere forurensende utslipp nær større byer og tettsteder – de områdene der helseeffektene av forurensing er størst.
I løpet av de neste ti til femten årene er det ventet at svovel- og NOx-utslippene fra skipsnæringen i Europa vil være høyere enn de samlede utslippene fra land om ikke særlige tiltak innføres.
Internasjonale utslippsmål
CO2-utslippene fra internasjonal skipsfart er i dag i størrelsesorden 3-5% av globale CO2-utslipp og i sterk økning. Selv om skipsfarten er den mest energieffektive transportformen vi har, er det store forbedringer å hente på å fjerne dagens omfattende internasjonale avgiftssmutthull og bedre utslippsreguleringene sier Pütz til Bellona Web.
– Verken internasjonal skipsfart eller luftfart er innlemmet i Kyoto-protokollen, og utslipp derfra regnes ikke på det enkelt lands utslippsregnskap. Dette er to sektorer i kraftige vekst og det blir vanskelig å nå internasjonale utslippsmål når to så viktige sektorer ikke regnes med. Forhåpentligvis kommer dette inn i avtalen som skal avløse Kyoto-avtalen. Den utløper 2012, og det er viktig å få i gang reelle forhandlinger om ny avtale på FNs klimamøte i Bali i desember, om man skal lykkes med å få ny avtale på plass i tide, sier Pütz.
Politisk kontroll
Tidligere har ansvaret for å regulere skipsfarten ligget på FN’s skipsfartsorganisasjon IMO, en organisasjon hvor bekvemmelighetsflagg som Panama, Liberia og Bahamas – land med svært begrensede miljøambisjoner i IMO – har stor innflytelse.
– Forurensende utslipp og klimaendringer påvirker os alle og det er på høy tid at vi nå får bedre politisk kontroll også over skipsfartens og luftfartens utslipp, sier Konrad Pütz.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...