Biokarbon er en klimaløsning
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Nyheter
Enda en elbil skal prøve lykken på det norske markedet. Denne gangen er det den lille REVA City Car som tester markedet i forhold til norske kjøpere. Bilen er produsert i India, designet av avgangselever fra det amerikanske Pasadene Design Centre og ble introdusert i Bangalore, India i 2001. Bilen blir importert til Norge av Ole Chr. Bye AS i Rakkestad.
Bilen er perfekt i byen. Rekkevidden er på mellom 40 og 80 kilometer, avhengig av hvordan og hvor fort man kjører, og toppfarten ligger på rundet 70-75 km/t. For at bilen skal egne seg bedre for norske forhold, er air condition-anlegget erstattet med en kupévarmer. Både kjøling og oppvarming foregår via setet, som kalles et "klimasete".
Bilen vil koste rundt 140 000 kroner, men som for andre elbiler ligger utgiftene til drift og vedlikehold godt under kostnadene for bensin- og dieselbiler. Drivstoffutgiftene er på rundt 10 øre per kilometer. De viktigste utgiftene er knyttet til batteriskifte. Batteriene har en levetid på ca 3 år.
Den norske importøren sier at ettersom det største markedet for disse bilene vil være i storbyene, vil de etterhvert opprette egne servicestasjoner der.
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...