– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. januar, 2009
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Regjeringen har i dag bestemt av vraket av U864 skal heves. Det har vært en lang prosess hvor både tildekking og heving av vraket har blitt utredet. Bellona er veldig fornøyd med resultatet og roser Helga Pedersen for å ha tatt denne beslutningen.
Bellona har fulgt prosessen helt siden 2003. I 2007 ble det etter Kystverkets anbefaling bestemt at vraket skulle tildekkes. Bellona med flere reagerte og pekte på at hevingsalternativet ikke var grundig nok utredet. Etter en todagers høring på Stortinget med en rekke gode innspill knyttet til muligheten for heving ble det besluttet at denne metoden skulle utredes ytterligere. Bellona har hele tiden ønsket en heving så lenge dette kan gjøres innenfor en akseptabel miljørisiko. Den 10. november i fjor overleverte Kystverket sin sluttrapport til Fiskeri- og kystdepartementet. Her ble hevingsalternativet vurdert som faglig forsvarlig.
– Kystverket og DNVs grundige arbeid har bidratt til å synliggjøre ulike risikoelementer ved de to alternative tiltakene for å håndtere forurensningen fra vraket og den forurensede havbunnen. Det har vært svært viktig for meg å supplere de faglige utredningene med samtaler med lokalbefolkninga og politikere i området. Sett i sammenheng med kystbefolkningas og fiskerinæringas store bekymring for virkningene av en permanent lagring av den miljøfarlige lasten på havbunnen, anser vi at en heving innebærer en akseptabel risiko, sier fiskeri- og kystministeren i en pressemelding.
Kystverket har undertegnet en kontrakt med Mammoet Salvage BV om heving og ifølge planen vil hevingsoperasjonen bli gjennomført i løpet av våren 2010.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...