Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. januar, 2009
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Regjeringen har i dag bestemt av vraket av U864 skal heves. Det har vært en lang prosess hvor både tildekking og heving av vraket har blitt utredet. Bellona er veldig fornøyd med resultatet og roser Helga Pedersen for å ha tatt denne beslutningen.
Bellona har fulgt prosessen helt siden 2003. I 2007 ble det etter Kystverkets anbefaling bestemt at vraket skulle tildekkes. Bellona med flere reagerte og pekte på at hevingsalternativet ikke var grundig nok utredet. Etter en todagers høring på Stortinget med en rekke gode innspill knyttet til muligheten for heving ble det besluttet at denne metoden skulle utredes ytterligere. Bellona har hele tiden ønsket en heving så lenge dette kan gjøres innenfor en akseptabel miljørisiko. Den 10. november i fjor overleverte Kystverket sin sluttrapport til Fiskeri- og kystdepartementet. Her ble hevingsalternativet vurdert som faglig forsvarlig.
– Kystverket og DNVs grundige arbeid har bidratt til å synliggjøre ulike risikoelementer ved de to alternative tiltakene for å håndtere forurensningen fra vraket og den forurensede havbunnen. Det har vært svært viktig for meg å supplere de faglige utredningene med samtaler med lokalbefolkninga og politikere i området. Sett i sammenheng med kystbefolkningas og fiskerinæringas store bekymring for virkningene av en permanent lagring av den miljøfarlige lasten på havbunnen, anser vi at en heving innebærer en akseptabel risiko, sier fiskeri- og kystministeren i en pressemelding.
Kystverket har undertegnet en kontrakt med Mammoet Salvage BV om heving og ifølge planen vil hevingsoperasjonen bli gjennomført i løpet av våren 2010.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...