– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 15. juli, 2010
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
– De utslippene vi har sett ved ulykker som Full City, Server og Rockness er jo relativt sett bitte små. Allikevel preger de områdene i tiår etterpå, sier Ben Pettersen, rådgiver på maritim industri i Bellona.
Skipet som nesten grunnstøtte ved Hvaler i Østfold i forrige måned hadde kun én meter klaring fra nærmeste grunne. Med 350 tonn bunkersolje om bord kunne det fort ha gått alvorlig galt. Kystverket sier nå at de vil stramme inn reglene, men Pettersen er ikke imponert:
– Det er bra at de strammer inn, men dette er jo kun en reaksjon på noe som allerede har skjedd. Det vi trenger er et helhetlig preventivt sjøsikkerhetsarbeid som kan forutse og unngå ulykkene på forhånd, sier han.
Grunnstøtingen kommer på samme tid som Kystverkets høringsrunde på den nye forskriften om losplikt i norske farvann. Her foreslår Kystverket å endre avgiftsstrukturen losingsavgift, losberedskapsavgift og farledsavgift, og har til og med som målsetting å redusere antall loser.
– Færre loser vil føre til flere grunnstøtinger, sier Pettersen. Ca 80 prosent av ulykkene langs kysten er med fartøy uten los.
– Losene er ”sikkerhetslimet” langs vår farefulle og sårbare kyst – det er nok ikke få alvorlige ulykker som losene gjennom årene har forhindret gjennom preventiv inngripen basert på kompetanse og erfaring, sier han.
– Båten ved Hvaler burde hatt los om bord, det samme gjelder Full City. Vi må få en avgiftsendring som vil gjøre trafikken langs Norskekysten sikrere ved at flere fartøy benytter los, sier han.
– Vi har allerede sett hvor alvorlig selv små utslipp kan bli. Det preventive sjøsikkerhetsarbeidet er ikke har blitt prioritert, men nå er det på tide at det får et ordentlig løft.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...